Europa gaat op ‘Green Trip’ met Belgische influencers

Crea / News

De nieuwe campagne ‘Green Trip’, gefinancieerd door de Europese Unie, is net gelanceerd. In het kader van Green Trip bezoeken vijftien jonge influencers uit vijf Europese landen meer dan zeventig duurzame projecten. Zo zetten ze bestaande ecologische oplossingen in de kijker en promoten ze een milieubewuste levensstijl. Via drie verschillende reistrajecten door België, Duitsland, Griekenland, Litouwen en Portugal ontdekken ze vernieuwende ideeën, presenteren ze baanbrekende projecten en praten ze met verschillende spelers in de ecologische transitie. In België volgen de drie Belgische influencers Sara Lou, Laurafromthedesert en Morane ieder een unieke route waarop ze kennismaken met tal van inspirerende projecten. Een aantal van deze projecten zijn gefinancierd door het EFRO, het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling.

Een campagne met steun van de Europese Unie

Deze campagne is gelanceerd door het Directoraat-generaal Regionaal beleid en Stadsontwikkeling van de Europese Commissie (DG REGIO) en promoot duurzame projecten en levensstijlen bij Europese jongeren van 16 tot 24 jaar. De influencers beginnen hun tocht in oktober en november 2020 en de campagne loopt tot mei 2021.

Brusselse EFRO-projecten in de kijker

Via de routes die de Belgische influencers Sara Lou, Laurafromthedesert en Morane afleggen, maakt het publiek kennis met een reeks duurzame projecten die door de Europese Unie gefinancieerd zijn. De reis van deze drie influencers speelt zich voornamelijk in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest af.

Een eerbeton aan projecten gefinancieerd door het EFRO

Route 1 heet ‘De fiets in de korte keten!’ en is het traject van Sara Lou. In Brussel bezocht ze CyCLO, een vzw die zich inzet voor mobiliteit, tewerkstelling en het milieu. Deze vzw is de initiatiefnemer van cycloparking.brussels, een door het EFRO gefinancieerd project dat voor alle Brusselaars beveiligde fietsenparkings beschikbaar stelt. Ze kreeg ook de kans om Boeren Bruxsel Paysans te ontdekken, een stadsboerderij-initiatief dat met steun van de EU lokale, gezonde kwaliteitsvoeding teelt voor de inwoners van de stad.

‘De afvalberg verkleinen: het kan op ieder vlak!’ is het thema van Route 2, gevolgd door Laurafromthedesert. Laura bracht een bezoekje aan L’Ouvroir, een maatwerkbedrijf dat onlangs een upcycling-afdeling heeft geopend met de steun van FEBRAP (de Brusselse federatie voor maatwerkbedrijven) en het EFRO. Deze nieuwe dienst past in het kader van de circulaire economie in Brussel. Laurafromthedesert maakte ook kennis met het project TRIAXES, een innoverend coachingprogramma waarbij drie experts uit verschillende vakgebieden ondernemers begeleiden tijdens de onderzoeks- en ontwikkelingsfase. Tijdens dit proces wordt de aanpak voor een product grondig onder de loep genomen en verbeterd, zodat het een echte meerwaarde krijgt. De ontmoeting vond plaats in het MAD, het Brusselse platform voor mode en design én een partner van het TRIAXES-project.

In het kader van het thema van Route 3, ‘Van de producent tot de consument!’, ontdekte Morane baanbrekende Belgische initiatieven en ondernemingen in het teken van de duurzame landbouw. Ze bezocht onder meer BE-HERE, een industrieel gebouw van meer dan 10.000 m² dat dankzij het EFRO werd gerenoveerd. Nu is het een echte hub voor stadsactiviteiten die de circulaire economie en duurzame voeding promoten. Ook de FOODMET, de nieuwe voedingshal van het Abattoir, kon op een bezoekje rekenen.

Volg de Green Trip via de website of via Instagram.