Europeaan keek drie minuten langer televisie
Europeanen kijken langer televisie en series doen het wereldwijd erg goed. Het zijn slechts enkele bevindingen van de jaarlijkse Television International Key Facts, bedacht door IP Network en RTL Group. PUB brengt u de feiten van dit jaar.
De overgang naar het digitale tijdperk heeft televisiekijken niet verstoord, integendeel zelfs: televisie blijft populair. In 2014 is de gemiddelde lengte van het televisiekijken namelijk blijven stijgen: drie minuten kwamen er bij. In Europa is dat goed voor dagelijks gemiddeld 3 uur en 57 minuten voor de buis, de langste speelduur ooit onthuld in deze database met gegevens van 39 landen. Op wereldwijde schaal merken we dan weer een stabilisering op die uiteindelijk goed is voor een kijkduur van 3 uur en 13 minuten. Het Europese gemiddelde ligt dus boven het globale gemiddelde, maar in Noord-Amerika en het Midden-Oosten spenderen kijkers zelfs tot 4 uur 37 minuten en 4 uur 29 minuten voor hun televisiescherm. De sterkste jaarlijkse stijging is echter gemeten in Polen: +13 minuten tegenover 2013, goed voor een uiteindelijk totaal van 4 uur en 20 minuten. In Duitsland bleef de kijkduur gelijk: 3 uur en 41 minuten. Diezelfde resultaten werden ook opgemerkt in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. In het zuiden van ons land steeg de kijkduur met 3 minuten (wat de totaal duur op 3 uur en 53 minuten brengt) en 4 minuten in het noorden (goed voor een totaal van 3 uur en 21 minuten).
De finale van het WK voetbal in Brazilië blijkt in Duitsland het meest bekeken evenement op televisie te zijn met meer dan 35 miljoen kijkers. Elk jaar trekken belangrijke nationale evenementen het meerendeel van de kijkers. Ook mobieltjes installeren zich in de woonkamers. In Europa is de opkomst van smartphones gestegen met 67% (tegenover de 53% in 2013). In Denemarken, Finland en Estland is dit percentage zelf al tot over de 100% gegaan.
Op gebied van fictie zijn er bij de dramaseries twee trends waargenomen. Lokale producties en series, zoals Deutschland 83 (RTL Television), de Britse serie Broadchurch (ITV) en Refugiados (Antena 3), worden steeds populairder. Daarnaast worden thrillers (vaak gebaseerd op waargebeurde feiten), zoals Missing (RU) en Under Suspicion (Spanje) bekeken over heel de wereld en worden ook historische series steeds meer gesmaakt door het publiek. Ook programma’s over sociale ervaringen waarbij vrijwilligers zich in nogal ongewone situaties werpen (vaak zonder financiële tegenprestatie), zoals bijvoorbeeld Ja Jan (België), Klædt af (Denemarken) of BBC-productie 10.000 BC (UK) komen steeds vaker voor.
Technische innovaties hebben de documentaire sector dan weer vernieuwd. Dankzij 3D, 4K of 8K krijgen programma’s gewijd aan de natuur en dieren een nieuw leven ingeblazen. En hoewel entertainment voortdurend vernieuwd wordt, blijven de goede oude talentenjachten en reality programma’s zoals Got Talent, Your Face Sounds Familiar en The Voice het erg goed doen. Ook nieuwe comic concepten zijn ontstaan met producties als Popster, Skin Wars, Man v Fly, Wild Things en Labor Games.
Marketing & Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Community & Project Manager (m/f/d) - Hopscotch Season
Are you looking for dynamism and creativity? Do you have a passion […]
PR ACCOUNT MANAGER - Walkie Talkie
JOIN WALKIE TALKIE AS A PR ACCOUNT MANAGER Walkie Talkie is a creative […]