Evolutie ja, revolutie neen !

Vertaalde artikels

Sporadisch luisteren, een steeds ontrouwer jong publiek, nieuwe apparaten en uitzendnormen... Ook in het universum van de radio laat digitaal van zich horen. Zelfs al komt de overgang traag op gang en heeft de goede oude FM-band nog enkele mooie dagen voor de boeg. - Frédéric Vandecasserie

Evolutie PUB 4

Eerst en vooral is het belangrijk om zonder obstructie te spreken wanneer we het hebben over de term digitaal. Er is radio toegankelijk via het internet en via DAB+, een draadloze technologie voor het luisteren in digitale kwaliteit zonder abonnement of verbinding. Hoewel de overgang naar deze twee manieren van luisteren onvermijdelijk lijkt, is de analoge FM-band nog niet ten dode opgeschreven, verre van zelfs… « We definiëren deze overgang vaak als een ‘soft move’, » verduidelijkt Denis Masquelier, algemeen directeur van IP. Vandaag wordt 81% van radio via FM beluisterd, 9% via het internet, 7% via de televisie en 3% via DAB+. « En natuurlijk willen we die 3% verhogen, » zegt Francis Goffin, delegeerd bestuurder van maradio.be, dat net als doel heeft om DAB+ bekender te maken.

DAB+ in de aanval

« Het was tijd voor radio om digitaal te gaan. Tot nu toe bleef het het meest in analoog verankerde medium, » verduidelijkt Goffin nog. « Anderzijds kan de toename van stations, hetzij via DAB + of via internet, zorgen voor een kleiner marktaandeel. Net daarom merken we nieuwe groepsstrategieën op. Net zoals Ngroup, dat zal uitbreiden van 2 naar 4 stations met DAB+, terwijl de RTBF zal uitbreiden van 5 naar 8 radio’s. Bovendien is het jonge publiek meer en meer ontrouw, vooral omdat ze worden geconfronteerd met een enorme keuze aan radio’s. Ook daarom moeten groepen andere dingen bedenken om hen aan hun kant te houden, » besluit hij. Denis Masquelier is het daar mee eens. « In feite investeren uitgevers tijd en geld in het digitale omdat iedereen weet dat de toekomst daar zal worden gespeeld, zelfs al is het rendement op dit moment erg laag. » En zijn tegenhanger bij de RMB, Yves Gérard, zegt ongeveer hetzelfde: « Onze televisie en radio-omzet komt nog steeds 92% uit traditionele broadcasting. We verbieden investeringen in de toekomst echter niet, inclusief het inhuren van profielen die we voorheen niet nodig hadden, maar die essentieel zullen worden. Ik denk bijvoorbeeld aan data-analisten ! Samen met hen moeten we ons vak opnieuw leren kennen. Dat maakt deze periode net zo interessant ! »

Internetpubliek verzamelen

Het is weldegelijk in radio via het internet dat de grootste veranderingen zullen komen. Volgens een recente CIM-studie luistert 30% van de 12-plussers wekelijks naar online radio. Dit natuurlijk dankzij een steeds toegankelijker WiFi-netwerk (zeker onderweg, waar radio luisteren de norm geworden is), een erg krachtig 4G-netwerk en de huishoudelijke devices die veel worden gebruikt om naar radio te luisteren. « Het aanbod is oneindig, maar het bereikte publiek is vaak klein en heeft uit zichzelf niet vaak interesse, » vervolledigt Francis Goffin. En dat is nu precies het model waarop het business plan van Targetspot zich berust, een digitaal audio-advertentieplatform dat webradio’s van over de hele wereld verzamelt.

« Er spelen op dit moment twee belangrijke uitdagingen in radio: het traditionele publiek niet verliezen en meer geld verdienen aan het digitale publiek, » klinkt het bij Alexandre Saboundjian, ceo van Audiovalley, het moederbedrijf achter Targetspot. Ook het feit dat we in Europa trager meegaan in het online luisteren, betreurt hij. « Onze omzet is 75% in de Verenigde Staten en 25% in Europa. Voor de rest geloof ik dat reclamedruk nefast is in radio. Digitaal zal het mogelijk maken om beter te targetten, de omzet te maximaliseren en vooral om minder spots uit te zenden die hun publiek niet bereiken. » Denis Masquelier tempert dit enthousiasme echter : « We zijn weer goed voor negen jaar met dit nieuwe frequentieplan. Meer dan 100 dossiers zijn ingediend bij de Conseil Supérieur de l’Audiovisuel, hét bewijs dat FM morgen niet volledig zal worden vervangen door het digitale. En toch ontken ik die evolutie niet. Het zal gewoon wat tijd vragen. »