Expo 2015: adverteerders slaan pagina om

Communication / News

EXPO1
Het zit er weer op. Deze zaterdag sluit de Expo 2015 van Milaan, waar één gemeenschappelijk thema verschillende landen verzamelt, zijn deuren. Het gespreksonderwerp van deze editie? Voeding. En wanneer we het daarover hebben, zijn sponsors nooit ver weg. Zo konden de bezoekers er verschillende standen gewijd aan de middelen van Moeder Aarde ontdekken én hun merk. Cacao werd vertegenwoordigd door Ferrero, terwijl verschillende wijnen er dan weer konden rekenen op de steun van 1300 verschillende gerecenseerde druivenrassen uit Italië. En omdat we jongeren niet tevreden stellen met biogroenten en quinoa, was ook McDonald’s van de partij. Elk land kon er bovendien onderhandelen met plaatselijke adverteerders.
Voor ons land deelde Lotus speculoos uit aan de ingang van de expo, in de hoop om de bezoekers te verleiden tot het kopen van een pakje bij het buitengaan. Verder konden we ook rekenen op onder meer Spa, onze lekkere Belgische chocolade en abdijbieren. La William was zelfs officiële sauzenleverancier voor onze Belgische frietjes, dat trouwens met meer dan vijf ton verkocht in zes maanden het favoriete voedsel van de bezoekers was. Onze buren uit Frankrijk boden een mooie presentatie over de natuurlijke bronnen die we bij hun kunnen vinden. Zo was een groot deel van de tentoonstelling gewijd aan sojabonen. Niet meteen het eerste dat in je opkomt wanneer we denken aan de graanlandbouw in Frankrijk, maar Sojasun was wel een belangrijke sponsor voor de expo, wat op zich best veel verklaart. Nederland zette dan weer alles in op onze smaakpapillen met een leuke plek met foodtrucks waar Beemsterkaas en het bier van Heineken. Tenslotte hebben ook de Amerikanen hun weer opvallend laten zien. Zo verkocht de Amerikaanse stand enkel Pepsi, terwijl Coca-Cola eigenlijk hoofdsponsor was. Weer een sneer van Pepsico naar zijn tegenstander.
Maar misschien wel een van de leukste stands was 'The Future Food District', ofwel de supermarkt van de toekomst, voorgesteld door het Italiaanse merk COOP. Zij gaan ervan uit dat winkelen in de nabije toekomst niet meer hetzelfde zal zijn. Zo zal het gros van de rayons niet meer lineair zijn, maar gepresenteerd worden op een voetstuk (eerder in de stijl van Galeria Inno dus, in plaats van een traditionele Delhaize of Carrefour). De etiketten zullen interactief op schermen weergeven worden, net als de afkomst en voedingswaarde van de producten. Selfscanning zal in zijn en het aanvullen van de stock zal gebeuren door… robots!
De volgende expo vindt plaats in 2017 in Astana, Kazachstan. Wat er dan op het menu staat? Een expositie gewijd aan de energie van de toekomst, met natuurlijk opnieuw tal van nieuwe innovaties op reclamevlak.