Gemeenten vragen wel vaker contentmarketingbureau f-twee om hen te helpen bij communicatie. Maar nog nooit kwam de vraag van een onbestaande gemeente. Twee Limburgse gemeenten zullen met nieuwjaar namelijk useren tot één: Oudsbergen. De fusie tussen Meeuwen-Gruitrode en Opglabbeek mag dan al politiek goedgekeurd zijn, willen de inwoners meegaan in dit verhaal? Het succes hangt af van de acceptatie door de inwoners van de twee gemeenten. "Dat maakt dit project zo uniek," aldus Frank Goetmaeckers van f-twee. "De communicatie van gemeenten en steden is voor ons gekende materie. We werken voor Gent, Harelbeke, Overijse,… en kunnen terugvallen op heel wat eigen onderzoek. Maar hier komt een tweede expertiseveld bij kijken dat we nog nooit konden inzetten voor de overheid: veranderingscommunicatie."
Voor b2c-klanten begeleidde f-twee al vaker grootschalige reorganisaties. "Elk communicatiebureau heeft zo een beetje zijn eigen aanpak, heb ik ondervonden. Wijzelf baseren ons op technieken uit mergers & acquisitions. Dat is een matuur vakgebied met een beproefde methodologie. De communicatietechnieken die daarbij horen (rolmodellen, early adopters, roof is burning, make it small, influencers…) zijn bijzonder krachtig. M&A-technieken inzetten bij een overheid, dat is voor ons een unicum. Je burgers aanspreken doe je best met een krant of een magazine, is een algemene wijsheid. De communicatiediensten van Oudsbergen kozen daarom voor een magazine dat vooral sfeer en achtergrond brengt. Ze starten daarnaast met een tweewekelijkse krant die focust op de activiteiten in beide gemeenten. En dat is een slimme zet, vindt Frank Goetmaeckers: "Ere wie ere toekomt. Met dat idee liepen ze zelf al een tijdje rond. Want wat brengt mensen uit twee gemeenten meer samen dan samen dingen doen? Maak de fusie gezellig. Heel slim. We zullen na één jaar ons model voor lezersonderzoek loslaten op Oudsbergen. Dat zal ook een test zijn voor het bestuur, om te zien of hun inwoners hen gevolgd zijn in dit avontuur.’
PR/PA Manager - Recupel
Ben jij dé PR/PA Manager die de stem van Recupel wilt zijn? Wil […]
Head of Digital - Bridgeneers
We zoeken een ervaren digitaal specialist die bruggen kan bouwen tussen klanten en […]
Vacature Accountmanager Nationaal - Lijncom
Lijncom zoekt een dynamische professional voor de nationale verkoop van advertentieruimte op bussen, […]
Creative Director - Impuls Communicatie
Groeien, dat doen we samen. Met ons team, met onze klanten én met […]