Facebook brengt metaverse tot leven en wordt Meta

Media / News

Facebook verandert de naam van haar moederbedrijf in Meta. Dat heeft topman Mark Zuckerberg aangekondigd op de jaarlijkse Connect-conferentie, een virtueel event van het bedrijf. De focus van Meta komt te liggen op het tot leven brengen van het metaverse en mensen te helpen verbinding te maken, community’s te vinden en bedrijven te laten groeien.

De jaarlijkse Connect-conferentie brengt AR- en VR-ontwikkelaars, contentcreators, marketeers en anderen samen om het momentum en de groei binnen de sector met elkaar te vieren. Het virtuele event onderzocht dit jaar welke mogelijkheden het metaverse de komende jaren gaat bieden – van sociale verbindingen tot entertainment, gaming, fitness, werk, opleidingen en commercie. Zuckerberg deelde tijdens de conferentie zijn visie op het metaverse en hoe hij wil bijdragen tot het bouwen aan dit toekomstbeeld en gaf er ook meer informatie over de voortgang die het bedrijf maakte op het vlak van AR en VR.

Het metaverse zal een sociale, virtuele 3D-ruimte zijn waar je meeslepende ervaringen met andere mensen kunt delen, zelfs als je niet persoonlijk bij elkaar kunt zijn, en samen dingen kunt doen die je in de fysieke wereld niet zou kunnen doen. Het is de volgende evolutie in een lange reeks van sociale technologieën en vormt het begin van een nieuw hoofdstuk voor het bedrijf van Zuckerberg. 

“Ik ben trots op wat we tot nu toe hebben gebouwd, en ik ben enthousiast over wat er daarna komt - terwijl we verder gaan dan wat vandaag al mogelijk is, voorbij de beperkingen van schermen, voorbij de grenzen van afstand en natuurkunde, en naar een toekomst waarin iedereen bij elkaar aanwezig kan zijn, nieuwe kansen kan creëren en nieuwe dingen kan ervaren. Het is een toekomst die verder gaat dan één bedrijf en die door ons allemaal zal worden gemaakt,” klonk het bij Zuckerberg.

De nieuwe merknaam geeft weer waar Meta als bedrijf naar toe gaat en welke toekomst het wil bouwen. We kozen voor Meta omdat het ‘verder gaan’ kan betekenen. De naam weerspiegelt ons commitment aan het bouwen van social technologies die ons verder brengen dan wat digitale connectie op dit moment mogelijk maakt.

Naast de merknaam lanceert Meta ook een nieuw logo en een nieuwe kleur. Het logo heeft een blauw verloop als referentie naar de afkomst van het bedrijf. Het ontwerp is bedoeld om 3D te ervaren en komt in het metaverse echt tot leven, waar je door het logo kan bewegen of er om heen kan lopen. 

Meta lanceert bovendien ook nieuwe tools om mensen te helpen om mee te bouwen aan het metaverse, waaronder het ‘Presence Platform’, dat zowel voorziet in de volgende generatie van online en offline ervaringen met de Quest 2, als ook in een investering van $150 miljoen aan training om de volgende generatie makers te trainen.