Facebook steeds minder populair bij Belgen?
Belgen, en dan vooral de jongere generaties, zijn steeds minder fan van sociale netwerksites. Selligent Marketing Cloud, het platform voor B2C-marketingautomatisering, maakt de resultaten bekend van zijn internationale bevraging bij 5.000 mensen over het gedrag en de verwachtingen van consumenten in hun contact met merken. Een van de meest verrassende resultaten is een sterke daling in het gebruik van sociale media, maar ook een paradox tussen persoonlijke beleving en respect voor privacy.
Het gebruik van sociale media daalt, vooral bij jongeren
Belgen, en dan vooral de jongere generaties, zijn steeds minder fan van sociale netwerksites. Verrassend genoeg zou die daling zich het hardst laten voelen bij de generaties Y (25-35 jaar) en Z (18-24 jaar). 40% van de generatie Y en 45% van de generatie Z zou sociale media intussen laten voor wat ze zijn, uit privacyoverwegingen.
Facebook als grote verliezer
Vooral Facebook zou veel gebruikers zien vertrekken. Bijna 1 op de 2 Belgen van generatie Y en Z zou zijn account hebben opgezegd omdat ze zich zorgen maken om hun privacy.
Een paradox tussen privacy en gepersonaliseerde beleving
Bij het analyseren van de onderzoeksresultaten stelt Selligent Marketing Cloud een zekere paradox vast in de verwachtingen van de Belgische consument. Wanneer Selligent vraagt naar hun ervaringen met digital marketing, geven mensen aan dat ze meer belang hechten aan privacy dan aan persoonlijke ervaring (66%), maar eenzelfde aantal respondenten vindt die persoonlijke ervaring tegelijk heel belangrijk. Nog verrassender is dat 70% van de mensen ervan uitgaan dat de klantenservice van een merk al weet wie ze zijn en wat hun vraag is wanneer ze hen contacteren. Belgen delen dus liever niet al te veel informatie met merken maar willen tegelijk wel dat die merken hen kennen.
Inzicht in consumentengedrag
Inzicht in het gedrag van de consument is tegenwoordig cruciaal voor marketeers. Voor hen is het belangrijk om consumenten op de juiste manier te benaderen, zodat ze voelen dat ze begrepen en gehoord worden. Merken moeten daarom de juiste ervaring op het juiste moment aanbieden, op alle kanalen en met de juiste meerwaarde.
“Trouw en vertrouwen op lange termijn is de heilige graal voor alle marketeers. De consument van vandaag is meer dan ooit online en verwacht dat hij op elk moment en op een gepersonaliseerde manier met merken kan communiceren. Maar diezelfde gebruikers stellen zich ook vragen bij de manier waarop hun gegevens gebruikt worden. Voor marketingprofessionals komt het er dus op aan om strategieën te ontwikkelen waarmee ze hun interacties met consumenten kunnen personaliseren met respect voor de privacy van hun klanten,” zegt Niki Hall, CMO bij Selligent Marketing Cloud.
Vacature Accountmanager Nationaal - Lijncom
Lijncom zoekt een dynamische professional voor de nationale verkoop van advertentieruimte op bussen, […]
Creative Director - Impuls Communicatie
Groeien, dat doen we samen. Met ons team, met onze klanten én met […]
ACCOUNT EXECUTIVE - LIQUID BRUGGE
We zijn op zoek naar een account executive om ons commerciële team te […]
Account Manager bij AdSomeNoise
Got the commercial and social spark that ignites opportunities and warms up clients? […]