Fairtrade is a piece of cake

Crea / News

Fairtrade-header-2-1Naar aanleiding van de Internationale Dag van de Fair Trade op 13 mei organiseert Fairtrade Belgium van 10 tot en met 14 mei de “Fairtrade Challenge”. De NGO daagt iedereen uit om met zoveel mogelijk familie, vrienden en collega’s te genieten van een Fairtrade cake break. Zo wil Fairtrade Belgium de aandacht vestigen op het belang van eerlijke handel. « Met deze challenge is Fairtrade letterlijk a piece of cake. Meedoen is eenvoudig, lekker en gezellig. Ga de uitdaging aan en schrijf je in op onze campagnesite www.fairtradechallenge.be, waar je recepten en adressen van de cakeshops terugvindt, » aldus Nicolas Lambert, directeur Fairtrade Belgium.

Vandaag leven wereldwijd meer dan 800 miljoen mensen onder de extreme armoedegrens. Liefst tweederde van hen zijn boeren. Het is absurd dat net deze mensen die het eten op ons bord voorzien, vaak zelf met een lege maag gaan slapen. « Hoog tijd dus om met deze campagne de cake eerlijk te verdelen! Door Fairtrade producten te kopen kunnen consumenten immers echt de wereld veranderen, op een eenvoudige manier. Om mensen hiervan bewuster te maken dagen we hen uit om Fairtrade cake breaks te organiseren met hun collega’s, vrienden of familie. Zo delen ze niet alleen de cake, maar ook de impact. Elk cake-plakje vertelt immers een verhaal. De vergeten verhalen van de mensen achter de cake-ingrediënten, » vertelt Nicolas Lambert.

Om mee te doen met de challenge, kunnen deelnemers zelf een cake bakken met Fairtrade bananen en chocolade in de hoofdrol en een kopje lekkere Fairtrade koffie of thee (recepten). Maar verdeeld over het land zijn er ook twaalf cakeshops waar speciaal voor de actie een unieke Fairtrade cake gemaakt en verkocht wordt. Onder meer bekende taart- en cakewinkels, zoals Taartenateljee (Brugge), Madam Bakster (Gent), Patisserie ZUUT (Leuven), BAKED (Antwerpen), Tarte Tatin (Hasselt) en ook Smartmat met een thuis bezorgde Fairtrade Cake Box doen mee met de actie.

Ook bekende gezichten zoals Bart Peeters, Pieter Embrechts, Meyrem Almaci en de familie Borlée steunen de actie en roepen op om deel te nemen. Verder werken verschillende Belgische food -en lifestylebloggers mee aan de campagne, waarvoor Fairtrade Belgium de hulp inriep van designbureau Mo Ka« Samen met de ambassadeurs van de ‘Fairtrade Challenge’, toonaangevende social mediafiguren en enthousiaste cakeshops willen we duidelijk maken dat ook kleine beetjes het verschil kunnen maken. Kleine veranderingen in de keuzes die we elke dag maken, hebben immers een stevige impact op het grote verhaal, » besluit Nicolas Lambert.