Famous zegt #StopAgressies voor NMBS

Crea / News

BELGIUM , BRUSSELS , NOV. 12, 2018 - SNCB - NMBS / Stop agressie / Agressions Copyright Danny Gys / Reporters

Copyright Danny Gys


Het trein- en stationspersoneel van NMBS is sinds begin 2017 vaker het slachtoffer van agressie. Na een daling met een derde de afgelopen jaren, is het aantal gevallen van agressies sinds 2017 opnieuw in stijgende lijn. NMBS wil dat dit stopt en lanceert een campagne waarin ze haar reizigers oproept deze agressies een halt toe te roepen.

Sophie Dutordoir, CEO van NMBS, legt uit: « Elke vorm van agressie, verbaal of fysiek, tegen onze medewerkers in de stations en treinen is totaal onaanvaardbaar. Zij zijn er net om de reizigers te helpen en te omkaderen, niet om het slachtoffer te worden van zinloze agressie. Hun werk verdient respect. Met de campagne richten we ons dan ook tot alle reizigers: wees solidair en steun onze treinbegeleiders en stationsmedewerkers. »
Copyright Danny Gys

Copyright Danny Gys

Dat de campagne, getekend door Famous, er net nu komt is geen toeval. Nadat het aantal agressies sinds 2012 met een derde daalde, waren er in 2017 voor het eerst in vijf jaar opnieuw meer agressies tegenover het trein- en stationspersoneel. In 2017 waren er 1.200 meldingen, een stijging van 11% in vergelijking met 2016. NMBS wil deze trend opnieuw omdraaien, zodat de daling die we voor 2017 zagen zich onverminderd verderzet. In de meeste gevallen gaat het om verbaal geweld, maar vier op de tien gevallen van agressie monden uit in fysiek geweld, al dan niet met slagen en verwondingen. Zowel fysiek als mentaal heeft dit een enorme impact op de treinbegeleiders en het stationspersoneel. In 2017 zorgden de agressies in totaal voor zo’n 3.000 dagen arbeidsongeschiktheid.
Op de campagnebeelden zijn treinbegeleiders en stationsmedewerkers te zien die reeds te maken kregen met agressie. Door hen van dichtbij te tonen, met hun blik recht in de camera, wil NMBS bij al haar reizigers respect voor haar medewerkers vragen. Het gebroken glas waar de medewerkers achter staan, staat symbool voor het geweld en de impact die dat op hen heeft.
NMBSHet is aan de reizigers om samen met NMBS dat gebroken glas te herstellen. NMBS plaatst daarvoor de komende dagen een groot interactief scherm in vijf stations (Brussel- Noord, Antwerpen-Centraal, Gent-Sint-Pieters, Charleroi-Zuid en Luik-Guillemins). Reizigers kunnen de agressies een halt toeroepen door hun hand op het scherm te plaatsen en het gebroken glas zo letterlijk te herstellen. Het doel is om dit te delen via de sociale media, met een selfie bijvoorbeeld, met #StopAgressiesNMBS. Door deze hashtag te gebruiken, zet NMBS de solidariteitsactie verder die twee maanden geleden is gestart door een aantal treinbegeleiders.

Ook via de krant Metro kunnen reizigers hun respect voor de NMBS-medewerkers tonen. De rubriek ‘Kiss & Ride’ verandert daarvoor van 14 november 2018 tot en met 21 november 2018 van naam en wordt ‘Respect & Ride’. De leukste woorden van dank voor het personeel die de krant de komende dagen ontvangt, worden gepubliceerd.