Famous Relations en BEA spelen het slim

Crea / News

Famous speel het slim BEADe meeste Belgische ouders met gamende kinderen tussen de 8 en de 16 jaar volgen actief het gamegedrag van hun kinderen. Toch wil 62% van de ouders graag (nog) beter op de hoogte zijn van de videospellen die hun kinderen spelen. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van de Belgian Entertainment Association (BEA), de federatie van de videogamessector in België. Amper 1 op de 4 ouders maakt vandaag gebruik van de ‘parental control tools’, instellingen die ouderlijk toezicht mogelijk maken op elk spelplatform. Om ouders op weg te helpen om hun kinderen veilig en verantwoord te laten gamen, lanceert de Belgian Entertainment Association samen met Famous Relations de campagne www.speelhetslim.be, met steun van onder meer federaal minister van Digitale Agenda Alexander De Croo en van Vlaams minister van Cultuur, Media en Jeugd Sven Gatz. Voor de website werd een beroep gedaan op FamousGrey.

Gemiddeld spelen kinderen zo’n 5 uur per week games. 20% van de kinderen gamet meer dan 7 uur per week. Meer dan 8 op de 10 ouders (84,9%) geeft aan dat hun kind wel eens gamet via de eigen smartphone. Vooral games zoals Candy Crush worden veel gespeeld, maar ook spelletjes zoals Super Mario Bros en Fortnite zijn razend populair. Véronique De Kock, ambassadrice van ‘Speel Het Slim’ en mama van een 13-jarige zoon maakt hierover duidelijke afspraken: ‘Ik vind het belangrijk om regels te hebben over het gamegedrag mijn zoon. Zo hou ik goed in de gaten welke spelletjes hij speelt en hoe lang hij gamet, door hier een timer voor in te stellen of afspraken te maken. En als mijn zoon bijvoorbeeld thuiskomt met een slecht rapport, dan mag hij van mij een weekend niet gamen. Als zijn punten de week nadien beter zijn, dan mag hij opnieuw spelen.’Hoewel 71% van de ouders ooit al eens een game samen met zijn of haar kind gespeeld heeft, wil 62% van de ouders graag beter op de hoogte zijn van het spelgedrag van hun kind. Ouders van gamende jongens zijn meer geneigd te zeggen hiervan beter op de hoogte te zijn dan ouders van gamende meisjes. Bij jongens geeft 67% van de ouders aan op de hoogte te zijn, bij meisjes daalt dat naar 58%. Elke Boudry, persverantwoordelijke van het Vlaams Kenniscentrum Mediawijs: ‘Door het gesprek aan te gaan met kinderen over gamen kunnen ouders de juiste basis leggen om hun eigen bezorgdheid weg te nemen en een gezonde vrijetijdsbesteding voor hun kinderen te garanderen. Daarbij kunnen de PEGI-leeftijdsclassificaties en parental control tools behulpzame instrumenten zijn, op voorwaarde dat er eerst gepraat wordt. Hoe meer een ouder weet over games, hoe efficiënter er afspraken gemaakt kunnen worden.’

De meest gebruikte elektronische apparaten voor het spelen van games:

  • Smartphone (84,9%)
  • Tablet (79,1%)
  • Computer (62,8%)
  • Televisie (66%)
  • Draagbare spelcomputer (43,2%)

Top 5 parental control tools die ouders kennen:

  • Ervoor zorgen dat mijn kind online geen geld kan uitgeven (75,3%).
  • Bepaalde sites ontoegankelijk maken voor mijn kind (63,8%).
  • Een tijdslimiet instellen (61,7%).
  • Bepaalde inhoud ontoegankelijk maken die niet voor de leeftijdscategorie bedoeld is (56,4%).
  • Bepaalde apps afschermen voor mijn kind (47,3%).