FamousGrey en VSV normaliseren powernaps

Crea / News

Uit onderzoek van de VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde) blijkt dat de helft van de Vlaamse automobilisten tussen 18 en 54 jaar wel eens slaperig achter het stuur zit. Dé oplossing om weer alerter te worden is een powernap, en om die weer helemaal uit de taboesfeer te halen, lanceert de VSV samen met FamousGrey een sensibiliseringscampagne.

De ramen open, speakers extra luid of even de benen strekken: het zijn gekende trucjes voor slaperige bestuurders, maar werken niet. Wat wel werkt? Een dutje! Na een powernap van 15 minuten ben je weer een veilige bestuurder, maar eender waar en wanneer powernappen zit nog niet echt ingeburgerd in onze maatschappij. Met hun campagne willen de VSV en FamousGrey de powernap als simpel dutje transformeren tot een slimme, verantwoordelijke keuze; want in 15 minuten word je er een veilige bestuurder van.

Deze campagne rond slaperigheid bij bestuurders is één van de zeven grootschalige sensibiliseringscampagnes die FamousGrey de komende maanden voor de VSV zal realiseren. Om bestuurders te wijzen op de gevaren van slaperig rijden én om hen te overtuigen een powernap in te lassen, worden radiospots zowel ’s nachts en overdag verspreid. Via DOOH krijgen bestuurders meteen het juiste voorbeeld te zien.

FamousGrey ontwikkelde ook een social mediacampagne, die opgedeeld is in verschillende fases. In eerste instantie worden de barrières verlaagd door mensen te informeren over de powernap en deze gewoonte te normaliseren, want powernappen kan overal, van je eigen bureaustoel tot de zetel van je beste vriend. In een tweede fase moet de campagne gedragsverandering bekomen, door powernaps onder de aandacht te brengen op momenten waar het risico op slaperig rijden groter wordt. Via een redactioneel partnership met MNM werd extra veel aandacht besteed aan de powernap in De Grote Peter Van de Veire Ochtendshow. En een influencercampagne van Famous Relations toont aan dat (bijna) geen plaats te gek is om je powernap te houden.

Credits

Client: Vlaamse Stichting Verkeersveiligheid (VSV)

Client contacts: Nele Bollen

Client PR contact: Werner De Dobbeleer

Agency: FamousGrey

Creative Directors: Peter Ampe & Laurie Lacourt

Creative team: An-Sofie Keulen & Steve Maes

Strategic Director: Dominique Poncin

Strategic Planner: Floris Adriaenssens & Sarah-Maria Luckx

Project leader: Matthias Roose & Leen Van Lint

PR Manager: Eva van Riet

Digital team: Wies Dickens, Jonas Sprengers & Sarah De Prez

RTV-director: Myriam Maes,

RTV-producers: Marie Libouton & Birgit D’Hont

Post-production: Sven Vanhee

Soundstudio: FamousGrey Productions

Sound Engineer: Mathieu Savenay

DTP: Franco Scaramuzza