FamousGrey en VSV vragen Vlamingen om hun lief te negeren

Crea / News

Wie zich deze week op de baan begeeft, zal affiches zien met de opvallende oproep “Negeer je lief”. De boodschap komt van de VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde) en FamousGrey, want met deze sensibiliseringscampagne roepen ze Vlamingen op om te focussen op de weg, en niet op hun smartphone. Zo wordt een rit in de auto weer een mentaal rustmomentje.

Je baas die een dringende vraag heeft, je lief die wilt weten wat de pot vanavond schaft of een nieuwe tindermatch-melding: zelfs achter het stuur, wanneer we eigenlijk enkel op de baan moeten letten, laat onze smartphone ons niet gerust. De sociale druk om 24/7 bereikbaar te zijn ligt hoog, en de verleiding om tijdens het autorijden een blik op die smartphone te werpen is dus groot.

FamousGrey bedacht daarom een campagne voor de VSV met de duidelijke slogan ‘Negeer je lief, focus op de weg’. Want om je op de weg te focussen in plaats van op je smartphone is de oplossing simpel: je negeert alle meldingen die niet bijdragen tot het verkeer. En zo ga je over in wat de VSV de ‘automodus’ noemt. De campagne ging op 2 mei live met baanaffiches en radiospots.

Via een redactioneel partnership met VRT werd tijdens de ochtendshow op Studio Brussel extra aandacht aan het thema gegeven, samen met Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters. Vlamingen konden hun boodschap voor hun partner/collega/vriend/… die achter het stuur zat, via de radio verkondigen, in plaats van via WhatsApp of telefonisch. Diezelfde ochtend deelden VSV-vrijwilligers in een tankstation langs de E19 ook rozen uit als ‘goedmakertje’. Chauffeurs die overdag iemand hadden genegeerd omdat ze in automodus waren, konden het zo dus weer goedmaken bij hun thuiskomst. ​

De automodus beperkt zich niet enkel tot telefoneren of berichten sturen, want ook apps zorgen voor veel afleiding. FamousGrey ontwikkelde daarom ook posts voor social media met dezelfde ludieke oproep om iemand te negeren, want dat blijkt soms ook in je voordeel spelen.

 

Credits:

Client:

Vlaamse Stichting Verkeerskunde

Client contact:

Campaign: Nele Bollen

PR: Werner De Dobbeleer

Creative Agency: FamousGrey

Creative Directors: Peter Ampe, Laurie Lacourt

Creative team: An-Sofie Keulen, Steve Maes

Social copywriter: Sarah De Prez

DTP: Franco Scaramuzza

Strategic Planner: Sarah-Maria Luckx, Dominique Poncin

Performance Marketing: Jonas Sprengers

Production Agency: FamousGrey Productions

Post-producer: Sara De Grave

Editor: Gilles Desplanque

Account Manager: Matthias Roose

Account Executive: Leen Van Lint

PR agency: Famous Relations

PR contact: Kathy Van Looy, Eva van Riet ​