FamousGrey laat psychologen los op websites

Communication / News

logo-buyerminds-brussels-defWat maken Bol.com, Coolblue en Booking.com  -drie sites van Nederlandse origine - zo succesvol in België? Is het omdat ze sneller leveren? Misschien. Maar bovenal zitten deze websites vooral heel goed in elkaar. Dat men nog maar denkt aan een boek, en die  vijf minuten later al in het winkelmandje heeft liggen heeft immers veel te maken met een expertise die in Nederland al volop ingang heeft gevonden, en waar men in België vandaag nog minder bedreven in is: persuasion design. Websites designen op basis van de psychologie van consumenten. Vandaag betreden deze Nederlandse digitale psychologen voor het eerst ook de Belgische markt. Op vraag van heel wat Belgische bedrijven presenteert creatief bureau FamousGrey vandaag met trots de joint-venture Buyerminds Brussels. Diens methode is uniek in België en vertrekt vanuit de gedragspsychologie, met aan de basis het BJ Fogg-model. Het is een aanpak die bewezen werkt en die de laatste jaren in Nederland door steeds meer bedrijven werd ingezet. Denk hierbij aan Albert Heijn, Thalys, KLM, Bol.com, ING Bank en NRC Handelsblad.

Met de komst van online design agency Buyerminds Brussels op de Belgische markt wil reclamebureau FamousGrey Belgische bedrijven en organisaties helpen kennis maken met een methode die Belgische websites, webshops en andere digitale toepassingen naar een nog hoger niveau kan tillen. Zowat elke website, app, webshop of e-mailing heeft de ambitie ons dingen te laten ‘doen’. Ze willen ons aanmoedigen artikels te lezen, helpen interessante info te vinden, filmpjes te kijken, ons e-mailadres na te laten, iets te kopen, ons in te zetten voor een goed doel, informatie te delen met vrienden, onze belastingsbrief in te dienen, …  Elke stap online beoogt conversie. Maar aangezien ‘converteren’ (over gaan tot actie) gelijk staat aan het nemen van beslissingen; en aangezien mensen het van nature moeilijk hebben om beslissingen te nemen, leidt dit in kleine of grote mate tot een soort digitale beslissingstress. Net daarom dienen bedrijven zeer goed na te denken hoe ze mensen online willen ondersteunen bij het maken van die beslissingen. We komen dan al snel bij eeuwenoude psychologische modellen.

Jonathan Detavernier en Joris Groen

Jonathan Detavernier & Joris Groen

Joris Groen, psycholoog en creatief directeur van Buyerminds: “Met de persuasion design methode willen we het mensen in eerste instantie makkelijk maken tot actie over te gaan, maar willen we hen daarnaast ook doorheen het hele proces gemotiveerd houden. Een lange reeks gedragspsychologische tactieken maken dit mogelijk. Ook online… Team Buyerminds is dan ook een a-typische combinatie van webanalysten, researchers, UX designers en… psychologen.” 

Bij FamousGrey gaan ze er volop tegenaan. Jonathan Detavernier, digitaal strateeg bij FamousGrey: “Niets zo leuk als de digitale evolutie. Online kan je zowat alles meten en bijsturen, wanneer je maar wil. In real time. De digitale wereld maakt constante verbetering mogelijk. Alleen vergeten we in al dat ‘kunnen’ vaak écht te luisteren naar de gebruikers zélf. Niet technologie, wel psychologie staat centraal willen we onze digitale wereld nog verbeteren. Een win-win voor beide partijen. Digitale gebruikers genieten een aangenamere digitale ervaring. Onze klanten bieden we een grotere return on investment. Dàt is de reden waarom wij zo enthousiast zijn over deze bijzondere samenwerking met Buyerminds, een partij die als eerste op de Belgische markt de combinatie technologie en pyschologie begrijpt en succesvol kan toepassen.”

Die onmiskenbare ‘win-win’ voor zowel bedrijven als voor diens digitale bezoekers/klanten is voor Jonathan Detavernier cruciaal in het hele Buyerminds-verhaal: “Bij FamousGrey zetten we al lang in op creativiteit die ook écht opbrengt. Getuige daarvan is dat ons werk niet alleen bekroond wordt met creatieve awards, maar ook met ‘Effie Awards’. Deze joint-venture past perfect in die filosofie. Merken bouwen op lange termijn, omzet genereren iedere dag.”