FCB grote winnaars Care Awards

Awards / News

Op dinsdag 5 december zijn de winnaars van de Care Awards 2023 bekendgemaakt in het Brusselse Posthuis. Runner 321 van FCB Canada voor Adidas en Dyslexic Thinking van FCB Londen voor Made By Dyslexia & Virgin Group zijn in de prijzen gevallen. 

De Care Awards 2023 vieren creatieve en impactvolle campagnes van over de hele wereld, die gericht zijn op de bevordering van de zorg voor mens en milieu. Dit jaar koos de jury van experts in totaal negen laureaten uit acht verschillende landen, die naar verluidt uitblinken in hun aanpak van cruciale maatschappelijke kwesties. De zeven overige laureaten zijn The Last Photo door adam&eveDDB voor CALM & ITV (Verenigd Koninkrijk), Anne de Gaulle door Havas Paris voor Fondation Anne de Gaulle (Frankrijk), Opt-Ink door McCann Paris & McCann Germany voor Junge Helden (Frankrijk en Duitsland), Time-fighters program door Publicis Conseil voor Renault (Frankrijk),
Chatpat door FCB India & FCB Chicago voor SOS Children’s Villages (India en de Verenigde Staten), Blind Seats door MullenLowe SSP3 voor Music Vibe & Fun Ticket (Mexico) en The Emancipation Loan door Circus Grey voor Mibanco (Peru).

"Als voorzitter van de jury van de Care Awards ben ik altijd verrast om zoveel nieuwe, creatieve en inspirerende manieren te zien om problemen in onze samenleving aan te pakken," zegt Dita Charanzová, vicevoorzitter van het Europees Parlement en voorzitter van de jury van de Care Awards. "Een goede campagne zet ons aan het denken over die kwesties en zorgt ervoor dat we iets willen doen om te helpen. Dat is wat we gezien hebben in de campagnes van dit jaar en dat is ook de boodschap van de Care Awards. Politici, bedrijven, consumenten en burgers hebben allemaal een rol te spelen."

De Care Awards belonen uitsluitend campagnes als geheel tijdens de laatste beoordelingsfase, zonder rekening te houden met categorieën, mediatypes, thema's of ranglijsten, met uitzondering van de Grand Prix. Isa Kurata, medeoprichter van ACT Responsible, benadrukt: "Wat me elk jaar opvalt tijdens de jurydeliberaties, is de waarneembare opwinding onder alle leden over de impact van creatieve ideeën. Dat toont het vermogen van onze industrie aan om een verschil te maken en haar unieke capaciteit om positief bij te dragen, dankzij de uitzonderlijke geesten, passie en creativiteit. Daarin ligt de uitdaging van ACT Responsible."

Youth Favourite 2023

Voor het tweede jaar op rij heeft ACT Responsible studenten van communicatiescholen uitgenodigd om deel te nemen aan de Care Awards door hun favoriete campagne te selecteren. De favoriet van de jongeren, die past binnen de missie van ACT Responsible om de reikwijdte en het belang van campagnes te vergroten, is toegekend aan "The Unshowables" door STEVE voor Vision du Monde (Frankrijk).