Federaal parlement keurt uitgeversrecht goed

Media / News

Het federaal parlement heeft in plenaire zitting de omzetting van de Europese Richtlijn over het auteursrecht en het naburig recht in de digitale wereld aanvaard, zo meldt We Media: "Dat betekent dat vanaf de inwerkingtreding van de wet, de uitgevers een nieuw naburig recht hebben om met de grote platformen te kunnen onderhandelen over een vergoeding voor het hergebruik van hun content." Het naburig recht voor uitgevers is dus eindelijk een feit in België. Het heeft dus 3 jaar geduurd om de Richtlijn van april 2019, om te zetten naar Belgisch recht. Wat betekent zo’n recht nu concreet voor de uitgevers ? We Media zette de feiten nog eens op een rij.

 Exclusief recht voor de uitgevers

De wet introduceert een naburig recht (bij uitbreiding op het auteursrecht) exclusief voor de uitgevers. Dat betekent dat de uitgevers zelf het recht hebben om het hergebruik van de content die ze publiceren, toe te staan of te verbieden zonder dat ze daarvoor zelf over het auteursrecht hoeven te beschikken. Dit recht gaat over de publicaties van algemene en gespecialiseerde informatie in verband met de actualiteit of andere onderwerpen gepubliceerd op alle mogelijke dragers onder de verantwoordelijkheid van de uitgever. Enkel de wetenschappelijke en universitaire publicaties zijn niet gedekt. Met andere woorden: grote platformen zoals Google, Bing, Yahoo en andere die de gewoonte hebben om artikels van de uitgevers te publiceren in hun zoekmachines zonder daarvoor een vergoeding te betalen zullen dit niet meer kunnen zonder de expliciete toestemming van de uitgevers.

Hoe de toepassing ervan garanderen?

"In verschillende landen ziet we dat Google, zoals in Frankrijk, de onderhandelingen daarover erg bemoeilijkt, ondanks de wet," zegt We Media. "Het is duidelijk dat de machtsverhoudingen in de onderhandelingen onevenredig zijn. Uitgevers hebben een beperkte onderhandelingsmarge tegenover de giganten van platformen met onmetelijke middelen." De Belgische wetgever heeft daarom een arbitragemechanisme geïntroduceerd voor het Belgisch Instituut voor Post en telecommunciatie (BIPT). De concrete procedure verloop zo :

  • Als er binnen de 4 maanden na het starten van de onderhandelingen geen akkoord is tussen de uitgever en de dienstverlener over en vergoeding voor het naburig recht, kan één van de partijen naar het BIPT stappen.
  • Hierdoor start een tegensprekelijke procedure voor het instituut dat de bevoegdheid heeft om een afdwingbare administratieve beslissing te nemen in verband met de vergoeding. Het instituut heeft daarvoor 4 maanden de tijd.
  • Hiertegen is een beroep mogelijk voor het Marktenhof, een specifieke kamer voor het Hof van Beroep in Brussel.

Er bestaat dus een effectief verweermiddel voor de uitgevers om Google aan de onderhandelingstafel te dwingen.

Transparantie vereist

Een ander belangrijk aspect is de plicht tot transparantie voor de platformen. Zij moeten op vraag van de uitgever actuele, pertinente en volledige informatie verschaffen over de exploitatie van de perspublicaties zodat de uitgever het naburig recht kan valoriseren. Die informatie gaat dan vooral over het aantal keren dat perspublicaties zijn opgevraagd en de inkomsten die de platformen gehaald hebben uit de exploitatie van die publicaties.

What’s next

Deze verschillende aspecten moeten de uitgevers toelaten om de platformen aan tafel te krijgen voor onderhandelingen met hen. "Nu de wet een feit is, beschikken we over een instrument om van de platformen vergoedingen te krijgen voor het hergebruik van de content. De beheersvennootschappen onderzoeken de beste manier om dit aan te pakken," besluit We Media.