FEDERALE OVERHEID EN ABSOLUUT MAKEN KOMAF MET INTIMIDATIE

Crea / News

Absoluut demir 5‘Hé schoonheid, ik praat tegen u ja! Hoeveel is ‘t? 50? 20? Hoer!’ Grijp jij in als je ziet dat iemand op straat lastiggevallen wordt? Voortaan hopelijk wel. De nieuwe campagne van de federale overheid en communicatiebureau Absoluut geeft omstaanders van straatintimidatie een duwtje in de rug.
absoluut demir 6 Als omstaander kan je het verschil maken wanneer iemand het slachtoffer wordt van straatintimidatie. Reageer, grijp in en sta het slachtoffer bij. Dat is de boodschap die federaal staatssecretaris van Gelijke Kansen Zuhal Demir en Absoluut met deze campagne willen brengen. Het is de eerste keer dat een campagne zich expliciet richt op omstaanders. Tot nu waren gelijkaardige campagnes in binnen- en buitenland ofwel sensibiliserend naar het grote publiek, ondersteunend voor slachtoffers of normerend voor (potentiële) daders. Maar een ‘positief bystander-effect’ kan direct een grote impact hebben. Het beschermt onmiddellijk het slachtoffer. En bovendien wordt de sociale norm verzet door sociale controle: als omstaanders steeds vaker reageren, is dat een sterk en rechtstreeks signaal dat onze maatschappij dit gedrag niet tolereert. Het werkt dus ook preventief.absoluut demir 8

Eerste wapenfeiten de campagne was een opvallende persuitnodiging in een verfrommelde, vuile envelop, inclusief alarmsleutelhanger. Het visitekaartje van de campagne is een confronterend socialmediafilmpje waarin een vrouw ten prooi valt aan straatintimidatie. Mobiele gebruikers kunnen ingrijpen door letterlijk op de stopknop te duwen. Wie dat doet, krijgt een bedankboodschap. De radiospot is te horen op Studio Brussel en Radio Contact. En in de grootste steden van Vlaanderen, Brussel en Wallonië is het campagnebeeld te zien in alle bussen, trams en metro’s.absoluut demir 9 NL

Overigens: op de websites ikgrijpin.be en jinterviens.be vind je meer tips en info over hoe je als omstaander zelf kunt reageren als je getuige bent van straatintimidatie.