Ferm, Ritchie en Simone a Soif roepen op om lokaal te drinken

Communication / News / Retail

Lokale dranken slaan aan. Belgische craft bieren, lokaal geproduceerde wijnen of Belgische gin merken worden fel gesmaakt. Maar ook voor de niet- alcoholische dranken bestaat er een lokaal alternatief. En dat is vandaag nog onvoldoende bekend bij consumenten en horecazaken. Daarom hebben een aantal Belgische frisdrankproducenten besloten om de handen in elkaar te slaan en stellen ze www.belgiancraftdrinks.be voor: een platform voor wie op zoek is naar de betere Belgische frisdranken.

In 2018 hebben wij Belgen met z’n allen jaarlijks meer dan 1422,8 miljoen liter frisdrank gedronken. Dit is gemiddeld 124 liter per Belg of één blikje per persoon per dag. De frisdrankenmarkt in België is bijna volledig gemonopoliseerd door de Amerikaanse frisdrankgiganten, waardoor het aanbod – zeker in de horecazaken – beperkt blijft tot de merken van deze giganten. Jammer, want zeker de laatste jaren is het lokale aanbod van ambachtelijke, natuurlijke frisdranken enorm gegroeid. Zo zijn er Ferm, Ritchie en Simone a Soif.

Samen ontwikkelden ze www.belgiancraftdrinks.be, een platform waar alle informatie over kwaliteitsvolle en natuurlijke Belgische frisdranken terug te vinden is. Belgian Craft Drinks biedt via de site ook degustatieboxen aan. In de toekomst kijken de fabrikanten om ook samen deel te nemen aan beurzen in binnen-en buitenland.

Het platform wordt niet toevallig nu opgericht. “De hele Covid-19- crisis heeft iedereen aan het denken gezet. We shoppen meer lokaal, we eten meer lokale producten, nu is het meer dan ooit tijd om onze Belgische frisdranken met natuurlijke ingrediënten naar voor te schuiven. We hopen ook dat we in het post-Coronatijdperk de Belgische horecazaken mee een boost kunnen geven met onze lokaal aanbod,” besluit Jan Verlinden van Ritchie.