FIA en JCDecaux hernemen campagne #3500LIVES

Communication / Media / News

car auto stephanie-1059718-unsplashJean Todt, voorzitter van de Internationale Automobielfederatie (FIA) en Jean-Charles Decaux, voorzitter van de raad van bestuur en co-directeur van JCDecaux, hebben voor het derde opeenvolgende jaar hun partnerschap op het gebied van verkeersveiligheid, #3500LIVES, vernieuwd: Deze wereldwijde campagne, gelanceerd in 2017, is gericht op de bestrijding van verkeersongevallen, die verantwoordelijk zijn voor 3.500 doden per dag wereldwijd.Decaux FIA
Het probleem is niet nieuw. Elke dag sterven er wereldwijd 3.500 mensen bij verkeersongevallen, meer dan 1,3 miljoen per jaar - een cijfer dat nog steeds stijgt. Elk jaar raken 20 tot 50 miljoen mensen gewond op de wegen. Dit is vooral alarmerend bij de leeftijdsgroep van 15-29 jaar, voor wie verkeersongevallen de belangrijkste doodsoorzaak zijn. De campagne #3500LIVES werkt al sinds 2017 aan een concrete en positieve aanpak om voetgangers, fietsers, motorrijders en automobilisten te sensibiliseren en aan te moedigen om eenvoudige, gemakkelijk toepasbare en bewezen effectieve regels aan te nemen. De campagne presenteert twaalf "gouden regels", belichaamd door 15 gerenommeerde ambassadeurs: sporters als Yohan Blake, Haile Gebreselassie, Antoine Griezmann, Vanessa Low, Rafael Nadal en Wayde van Niekerk, chauffeurs als Fernando Alonso, Marc Márquez, Felipe Massa en Nico Rosberg, acteurs en zangers als Patrick Dempsey, Michael Fassbender, Pharrell Williams en Michelle Yeoh en politieke figuren als Anne Hidalgo.
Deze boodschappen worden ook gedragen door mondiale instellingen zoals het Internationaal Olympisch Comité (IOC). Met de handtekening "Sign up, stay safe, save lives2" onderstreept deze campagne de rol die iedereen kan spelen bij het veiliger maken van de weg voor al zijn gebruikers. Het partnerschap tussen de Internationale Automobielfederatie, die 246 lidorganisaties in 145 landen vertegenwoordigt, en JCDecaux, dat zijn ruimtes over de hele wereld aanbiedt om een maximale zichtbaarheid te garanderen, wordt weer heel zichtbaar. In 2017 werd de campagne in meer dan 30 talen vertaald en was die zichtbaar in bijna 900 steden in 77 landen. Met meer dan 50.000 views werd de campagne meer dan 2,7 miljard keer bekeken.
In 2018 werd het partnerschap vernieuwd en uitgebreid, aangezien de campagne in meer dan 1.100 steden in 79 landen werd gevoerd en in 32 talen werd vertaald. De opkomst van de digitale schermen van JCDecaux over de hele wereld heeft het ook mogelijk gemaakt om de campagne op grotere schaal in digitaal formaat door te geven. Tot slot werd campagne #3500LIVES uitgezonden tijdens de grote evenementen van 2018 zoals de Olympische Spelen voor jongeren in Buenos Aires, Formule 1-races en de FIA Mobiliteitsconferentie in Montevideo (Uruguay). In Parijs, ter gelegenheid van de Mondial de l'Auto, werden van 1 tot 14 oktober 2018 voor de ingangen van het tentoonstellingscentrum van de Porte de Versailles 2 meubelen van 2 m2 geïnstalleerd. In totaal werd campagne #3500LIVES meer dan 3 miljard keer gezien in 2018.