Film Fest Gent wordt 50 met rebranding Mutant

Crea / News

Vijftig worden zag er nog nooit zo goed uit. En dat bewijst Film Fest Gent met een volledige rebranding door het Antwerpse bureau Mutant. Na het winnen van de pitch in december vorig jaar werd de nieuwe look van het filmfestival vandaag officieel uit de doeken gedaan. Het resultaat is een nieuwe identiteit met een bold logo, opvallende kleuren, frisse animatie en een springlevend icoon. Ook het design van de awards en de prestigieuze Joseph Plateauprijs werden onder handen genomen door Mutant. Kortweg: een nieuw hoofdstuk in het vieren van cinema.

Marijke Vandebuerie, algemeen directeur bij Film Fest Gent, is trots op de nieuwe visuele stijl van het festival: “Voor onze huisstijlvernieuwing zijn we niet over één nacht ijs gegaan. De 50ste verjaardag van Film Fest Gent doet ons stilstaan bij de indrukwekkende legacy van de voorbije halve eeuw, maar nog meer bij de toekomst van het filmfestival. Vandaag is er meer filmcreatie dan ooit. Met het aantal producties stijgt ook de nood aan scherpe curatie. Het wordt dus uitermate belangrijk dat Film Fest Gent blijft fungeren als een gids en richtingwijzer voor de zevende kunst, zowel voor cinefielen als voor een breed en divers publiek. Dat onze nieuwe huisstijl dat alles zo krachtig omarmt, verbeeldt en letterlijk in beweging zet, daar zijn we heel blij mee.”

Het opmerkelijke kleurgebruik en de nadruk op beweging kan gevoeld worden doorheen de hele communicatie, tot in een wereld ver buiten de donkere bioscoopzalen. Focussen op bewegend beeld was een essentieel vertrekpunt voor Mutant.

“De roterende elementen - een knipoog naar de filmspoelen van weleer - vormen een hommage aan ons rijke festivalverleden, terwijl ze tegelijk de dynamiek weergeven waarnaar we vanuit Film Fest Gent op zoek waren,” zegt Kim Verthé, hoofd communicatie bij Film Fest Gent.

Het nieuwe paradepaard

Het paard van Film Fest Gent is een vertrouwd icoon dat nauw verbonden is met de filmgeschiedenis en de geschiedenis van Gent. Het paard springt dapper vooruit richting de nieuwe toekomst van het filmfestival, dankzij een herinterpretatie van Duitse illustrator, designer en animator Benedikt Luft: “Films hebben altijd al een grote rol gespeeld in mijn leven, het is een van de meest interessante en toegankelijke kunstvormen die er zijn. In een wereld waar we constant geconfronteerd worden met een onophoudelijke stroom van beelden en informatie biedt cinema de ruimte voor reflectie, focus en nieuwe gedachten. Een innerlijk proces dat op die manier vertaald kan worden in het ondernemen van actie, het ontwikkelen van een kritische blik en het leiden van een leven vol empathie en positieve verandering.”

De rebranding wordt vanaf vandaag uitgerold over de verschillende kanalen van Film Fest Gent en zal tijdens de feestelijke 50ste editie van 10 tot 21 oktober 2023 in volle glorie te ontdekken zijn op het filmfestival.