Flexus creëert campagne voor Rode Neuzen Dag

rode neuzen dag

Crea / Media / News

rode neuzen dagNog nooit deelden jongeren zoveel met elkaar. Helaas bleven er ook nog nooit zoveel jongens en meisjes met een groot geheim zitten. Heel wat jongeren kampen met psychische problemen waarover ze met niemand kunnen praten. Met de nieuwe campagne die Flexus voor Rode Neuzen Dag creëerde, willen VTM, Qmusic en Belfius het taboe rond psychische problemen bij jongeren doorbreken. De tv-spots putten gretig uit de share-cultuur van pubers. Grappige posts en berichten flitsen over het scherm. Maar achter de smiles en de smileys schuilt soms veel leed. Vrienden, klasgenoten en familieleden weten vaak niet hoe diep jongeren in de put zitten. In elk spotje slaat de olijke sfeer dan ook plots om, om plaats te maken voor de harde realiteit van depressie, automutilatie en eetstoornissen.

rode neuzen dag

Shockerend? Ja. Vrijblijvend shockerend? Allerminst. De campagne werd gewikt en gewogen met ervaringsdeskundigen en kinderpsychiater Peter Adriaenssens. Hij verdedigt resoluut de keuze voor de harde campagnebeelden: “Hoewel we gewoon zijn om héél soft over de problematiek te praten, mogen we al eens – al is het maar een paar seconden – in contact zijn met hoe hard de situatie is voor diegene die het meemaakt. We moeten niet altijd schokken, maar ik vind het in dit geval terecht dat er eens stevig tegen aangegaan wordt. Eén op de vijf jongeren krast zichzelf. Automutilatie, eetstoornissen, depressie na pesterijen, ... Het zijn de reële problemen van jongeren. En we moeten trachten onze ogen een keer écht te openen.” Voor de lancering van Rode Neuzen Editie 2 zet Flexus tv, radio, print en online in. In deze eerste fase van de campagne wil het bureau vooral de problematiek onder de aandacht brengen. In volgende fases ligt de focus op het mobiliseren en inspireren van actievoerders.

Zin om zelf of met je bedrijf iets te doen? Kijk zeker eens op rodeneuzendag.be, want … het scheelt als je deelt.

Credits

Client: Medialaan – Rode Neuzen Dag
Agency: FLEXUS
CD: Sebastien Van Reet
Creation: Ken Callebaut en Gregy Vergauwen
Copy: Gregy Vergauwen
Account Director: Julie Standaert
Film Production Company: Box Office
Director: Guy Goossens
Sound: Brandy
Photographer: Pierre Pironet