FOCUS OP DE EVENEMENTENSECTOR

Communication / News

Als consument bezoeken we allemaal beurzen, wonen we opendeurdagen bij, nemen we deel aan productlanceringen tijdens roadshows of rocken we op festivals. Tijd dus voor uw favoriete magazine om deze sector, die zo populair is bij adverteerders, onder de loep te nemen. Hoe gaat het ermee? Hoe zit het met de gevolgen van de Covid-jaren? Hoe past de sector zich aan de vraag van adverteerders aan en wat zijn de ontwikkelingen en vooruitzichten? Hier zijn enkele antwoorden.

Gemeten optimisme

Volgens de literatuur op de website van de Event Confederation, de organisatie die de evenementenbranche in ons land verenigt en vertegenwoordigt, herstelt de sector zich van de donkere jaren van Covid. Men is zelfs (voorzichtig) optimistisch over de toekomst, zo blijkt uit een enquête die in januari van dit jaar werd uitgevoerd. Hoewel de omzet en winst zeker stijgen, blijven de vooruitzichten voor veel professionals gematigd. Dat heeft niet alleen te maken met personeelskosten en de moeilijkheid om gekwalificeerd personeel te werven, maar ook met de impact van duurzaamheidsmaatregelen en regelgeving. Omdat er niets boven een persoonlijke en professionele mening gaat, hebben we enkele spelers uit de sector in België ontmoet die hun indruk wilden delen.

Onze eerste stop was bij The Friends, waar Michael Veys, strategic project manager, beaamt dat er in de sector een groot onderscheid is tussen voor en na Covid. “Tijdens de periode waarin alles stilviel, hadden we geen andere keuze dan onszelf opnieuw uit te vinden en onze krachten te bundelen met verschillende bureaus, vandaar de oprichting van 'The Friends', een structuur die momenteel een veertigtal mensen tewerkstelt en een evenementenafdeling heeft die zowel voor bedrijven als privé-evenementen werkt. En we hebben gemerkt dat, hoewel bedrijven op dit moment minder evenementen organiseren, er steeds meer evenementen daadwerkelijk plaatsvinden.”

[...]

LEES HET VOLLEDIGE ARTIKEL IN PUB MAGAZINE