FOD Economie zet de spotlight op piramidespelen met At-thetable

4schools / Crea / News

In een nieuwe campagne voor de Federale Overheid neemt At-thetable het fenomeen van piramidesystemen in het vizier. Meer bepaald piramidesystemen rond risicovolle beleggingen die zich specifiek op jongeren richten – en die hen easy money beloven. Geen evidente boodschap voor een overheid om aan jongeren over te brengen. En dus besloot het Gentse bureau om zich volledig onder te dompelen in het onderwerp. 

In een vierdelige online mini-serie ‘$hit! Opgelicht’ zien we hoe content creators Jietse Pauwaert en Gerben Tuerlinckx zich vrijwillig laten opnemen in een piramidespel – of dat denken ze toch. Om vervolgens aan het licht te brengen hoe zulke vormen van bedrog er aan de binnenkant van het systeem uitzien.  

“Er heerst een sluier van mysterie - en zelfs spanning - rondom piramidesystemen die de ondernemingszin van jongeren aanspreekt. In een vertrouwde context van sociale media kunnen ze zich niet voorstellen wat het is om opgelicht te worden, en worden als het ware verblind door een ideaal van materiële rijkdom,” zegt Lien Meurisse, woordvoerder van de FOD Economie. “Het is daarom van kapitaal belang om tot hen door te dringen en hen te laten zien wat er écht gebeurt wanneer ze doorklikken op een piramidesysteem – hoe glamoureus en geloofwaardig deze ook gemaakt lijken te zijn.” 

Geen klassieke advertentiecampagne dus, maar een aanpak die vertrekt vanuit de dagelijkse leefwereld van de jongerendoelgroep en rechtstreeks in hun mediagebruik inbreekt. Zo wordt de communicatie rond ‘$hit! Opgelicht’ in de eerste plaats via de online kanalen van de content creators zelf uitgerold. 

Credits:

Client: FOD Economie 
Contacts: Simon Dergent, Johan Verbelen, Céline Caron, Stien Keters 
Agency: at-thetable 
CD: Kristof Snels
Creation: Elias Dewulf 
Creation: Maike Borms 
Strategy Director: Jorian Vanvossel 
Account Director: Julie Standaert 
Account Executive: Marie Demesmaeker 
Production Company: Wünderbaar
Director: Wouter Sweron 
Executive Producer: Roel Sweron 
Producer: Arne Pinkhof, Yente Vermeulen 
DOP: Thomas Broekaert 
Editor: Thomas Broekaert, Ian Van Theemsche 
Talent NL: Jietse Pauwaert, Gerben Tuerlinckx 
Talent FR: Vidal Alexe, David Dieu 
Designer: David Audenaert