91% van de Vlamingen is het er over eens: we moeten thuis voedselverspilling verminderen. Dat blijkt uit onderzoek door maaltijdboxleverancier HelloFresh. FoodWIN en HelloFresh, beide actief in de strijd tegen voedselverspilling, bundelen daarom krachten en vormen nu één front tegen voedselverlies. Naast de initiatieven van de organisaties zelf willen ze nu ook de consument bewust maken van voedselverlies en engageren om zelf verspilling te elimineren.
Hoewel uit onderzoek blijkt dat Vlamingen voedselverspilling willen verminderen benadrukt FoodWIN, een Belgische organisatie gespecialiseerd in het voorkomen van voedselverspilling, daarentegen dat Vlamingen maar liefst 37 kg per jaar verspillen. Volgens het dossier ‘Voedselverlies en consumentengedrag bij Vlaamse huishoudens’ van Vlaams Departement Omgeving betekent dat per jaar een verspilling van bijna 241 duizend ton voedsel.
369 euro per gezin gaat de vuilbak in
FoodWIN en HelloFresh streven naar een wereld waar er gewoonweg geen voedsel in de vuilbak belandt en nemen daar zelf belangrijke stappen in. “HelloFresh heeft amper 0.2% voedselverspilling in de keten en boxen die door omstandigheden niet geleverd worden, doneert het bedrijf aan de voedselbanken,” zegt Victor Smits, duurzaamheidsmanager bij HelloFresh.
Onderzoek toont aan dat Belgische huishoudens die met een maaltijdbox koken 22% minder voedsel verspillen dan wanneer ze zelf boodschappen doen en koken. De verklaring daarvoor ligt voor de hand, want de voornaamste oorzaak (40%) van voedselverspilling is een te grote aankoop van een bepaald product. Een overschot die je bij een maaltijdbox doorgaans niet hebt. Samen met FoodWIN zet het bedrijf de volgende stap om ook consumenten aan te zetten tot actie en het hoofd te bieden aan voedselverspilling. “De consument heeft er heel wat bij te winnen: de rekening voor verspild eten bedraagt gemiddeld 369 euro per jaar per huishouden,” vertelt Hanne Heymans, co-directeur van FoodWIN.
Doe-het-zelf
Voorkomen is beter dan genezen, vooral in het geval van voedseloverschot. Daar kan elke Vlaming aan bijdragen door kleine aanpassingen in de eigen keuken. “Vaak zijn consumenten zich niet bewust van de hoeveelheid eetbaar voedsel dat thuis in de vuilbak belandt,” zegt Hanne Heymans van FoodWIN. “Door onze kennis te bundelen met die van HelloFresh hopen we consumenten meer te betrekken en te engageren om ons bij te staan in de strijd tegen voedselverspilling. En hoe dat kan vertellen we op www.hellofresh.be/maaltijdbox/foodwin.”
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]