Forte wil de wereld veroveren met Industrial Marketing

Marketing / News

Forte (Lagast & Meynen)In Oost-Vlaanderen staat het nieuw opgerichte Forte klaar om de wereld te veroveren met een gespecialiseerd dienstenaanbod voor Industrial Sales & Marketing 4.0. Beide managing partners Jan Meynen en Jan Lagast hebben opgemerkt dat de commerciële zijde van Industry 4.0 totaal vergeten wordt en dat net daarin een belangrijke succesfactor ligt voor de toekomst van vele bedrijven.

Alle fans van Industry 4.0 spreken over technologie. Als het dan al gaat om de human factor, zien we robots op de werkvloer verschijnen die we moeten leren knuffelen. « De commerciële zijde van deze vierde industriële revolutie wordt compleet genegeerd, » vertelt Jan Meynen, managing partner en verantwoordelijke voor business development. « Nochtans zijn sales & marketing cruciaal voor het succes van bedrijven. Klanten vormen immers de enige bron van inkomsten, en het is zeer waarschijnlijk dat Industry 4.0 een disruptief effect zal hebben op de manier waarop bedrijven morgen en overmorgen zaken zullen doen. »

« Wat het precieze effect zal zijn, is nog moeilijk te voorspellen, » weet Jan Lagast, collega managing partner van Forte en verantwoordelijke voor de visie van het bedrijf. « Het belang van een sterk industrieel merk zal zeker toenemen. Ook zal een steeds groter deel van de organisatie in een customer-facing rol komen te staan. Dat betekent dat sales & marketing zich ver voorbij de huidige direct reports van de sales & marketing managers zullen afspelen. Succes zal dan ook veel minder afhankelijk zijn van de controlefunctie die deze managers op hun team uitoefenen, maar sterk worden bepaald door de mate waarin zij de hele organisatie inspireren. »

Forte wil bedrijven met succes de vierde industriële revolutie binnen loodsen. Om zichzelf in pole position te plaatsen heeft deze nieuwe firma een belangrijk deel van de aandelen van het gelijknamige Forte CVBA overgenomen. Daarmee verwierf het in één klap een Europees merk, 25 jaar ervaring en een team specialisten in industrial marketing en in communicatie over technologie.

« Zo hebben we nu reeds alle troeven in huis om een industriële onderneming of een technologiebedrijf te helpen een sterke brand te creëren, » verduidelijkt Meynen. « Ondertussen werken we samen met internationale managementscholen o.a. in Duitsland en het VK om samen met de academische wereld de disruptieve impact van Industry 4.0 op sales & marketing te bestuderen, » voegt Lagast daaraan toe.

De nieuwe vennootschap Forte NV werd eind 2016 opgericht door investeringsmaatschappij Participium CVBA. Participium bouwt bedrijven die elk in een specifieke sector worden opgericht op de vooravond van grote veranderingen in de manier van werken van de betrokken sector. « Industry 4.0 staat op het punt om door te breken, » klinkt het bij Lagast. « En wij staan klaar om die doorbraak mee vorm te geven en de gaps in de dienstverlening in te vullen, » aldus nog Meynen. Wordt beslist vervolgd…