Fost Plus en Bridgeneers helpen Belgen aan goede gewoontes op het werk

Crea / News

Hoewel het al jaren verplicht is zijn er nog altijd bedrijven die geen PMD sorteren. Dat moet beter, zo dachten ook Fost Plus en Bridgeneers. Samen gaven ze de aftrap voor een campagne die focust op het sensibiliseren van bedrijven én hun werknemers om geen troepje te maken van hun afvalbeleid. Want goede gewoontes neem je gewoon mee naar je werk.

In mei kregen 17000 contactpersonen eerst een e-mail en later ook een print mail in de bus waarin ze werden geënthousiasmeerd om ook in hun bedrijf te starten met het sorteren van PMD-afval. Meteen het startschot voor een bredere campagne die inzet op duidelijkheid: sorteren met je bedrijf is verplicht én dit is hoe je het doet.

Ondertussen gelden in bijna heel België dezelfde uitgebreide regels voor het sorteren van PMD. Voortaan mogen bijna alle huishoudelijke plastic verpakkingen (van koekjes, yoghurtpotjes, plastic bekertjes,...) ook bij het PMD worden gesorteerd, net als thuis. Da’s eenvoudig en beter voor het milieu. Nieuwe regels vragen om nieuwe gewoontes. En dus presenteert de campagne zich als een opfrissingscursus voor wie binnenkort weer op kantoor gaat werken. Onder het mom ‘Sommige gewoontes van thuis neem je beter niet mee naar je job, maar PMD sorteren natuurlijk wel.’

Met sorterenophetwerk.be zorgde Bridgeneers voor een allesomvattende landingspagina. Zo vinden bedrijfsverantwoordelijken makkelijk het antwoord op de meest voor de hand liggende vragen. Waarom PMD sorteren? Bij welke – bij Fost Plus aangesloten – afvaloperator kunnen we terecht? En hoe zet ik mijn werknemers op weg?

(Direct) mails, affiches, illustraties met een knipoog én een socialemediacampagne lieten vervolgens alle hoofden in dezelfde richting draaien. Met een terugkeer naar de werkvloer in het vooruitzicht is het belangrijk om goede gewoontes van thuis mee te nemen naar het werk. Werken in je onderbroek, met de kat of een kom ongeschilde aardappelen op schoot horen daar niet bij. Sorteren net als thuis natuurlijk wél.

Het orgelpunt van de hele campagne? Een socialemediaspot waarin de illustraties die voor deze campagne gecreëerd werden een heel eigen leven beginnen leiden...