François Chaudoir geeft UMA nieuwe leest

Communication / Media / News

 
alex-geerts-424409 unsplash sockUMA heeft een nieuwe voorzitter – François Chaudoir van Space – en wil de vereniging en haar leden klaarstomen voor de toekomst. De UMA (United Media Agencies), de vakvereniging van media agencies, bestaat uit 15 leden gespecialiseerd in mediastrategie en de aankoop van media, bereik, mediaprestaties en context. De leden vertegenwoordigen het leeuwendeel van de media-investeringen in België. De missie van de UMA bestaat erin de toegevoegde waarde van mediabureaus aan te tonen en ze te begeleiden naar ‘future-proof business models’. Naar het beeld van zowat de hele businesswereld zijn namelijk ook mediabureaus volop aan het transformeren.
De UMA stelt zich tot doel om doorheen uiteenlopende initiatieven de positieve impact aan te tonen die 
de competenties van de UMA-leden hebben op de business van 
adverteerders, respect te genereren voor de volledige waardeketen (van consument naar 
adverteerder naar media en andere spelers allerhande) en een grotere zichtbaarheid te bekomen door haar grootste successen te 
delen.
De nieuwe voorzitter van de UMA wordt, na het vertrek van Bruno Liesse (voorheen bij Carat, nu bij Emakina en Newsworks), François Chaudoir, CEO van Space sinds 2009.
Op aangeven van François Chaudoir is er nu een UMA Bureau. Dat bestaat uit Sylvie Irzi en Gino Baeck (allebei vice-voorzitter) en Jos Van Campenhout (woordvoerder). Het nieuwe UMA Bureau zal aan de raad van bestuur die projecten voorleggen waarop de UMA zich in de komende 12 maanden zal focussen, en de verwezenlijking ervan superviseren.
De UMA zal haar activiteiten concentreren binnen drie Commissies: 
 de Commissie ‘Business’ (aangestuurd door Sylvie Irzi); 
de Commissie ‘Expertise & HR’ (aangestuurd door Gino Baeck) en de Commissie ‘Communication’ (aangestuurd door Jos Van Campenhout). Binnen elk van deze commissies zullen in de komende maanden diverse projecten uitgevoerd worden. Om te beginnen is dat een duidelijke, transparante en synthetische kwartaalopvolging van de kwaliteit die door het Belgische digitale ecosysteem geleverd wordt inzake ‘viewability’, nauwkeurigheid van aangekochte ‘targetings’ enz. Na de zomer komt er een charter dat de ‘best practices’ en efficiëntste manieren van samenwerken bepleit tussen adverteerders en mediabureaus in het kader van audits of media pitches. Eveneens voor september wordt een diepgaande make-over van de UMA-website aangekondigd. Dat moet een publiek platform worden voor het delen van media-expertise en het bundelen van de publicaties van de leden. Voor eind 2018 komt er ook een ‘position paper’ die de troeven, nieuwe realiteiten en expertisepolen van de mediabureaus in een grondig transformerende omgeving bespreekt, met inbegrip van hete hangijzers zoals ‘in-sourcing’, ‘technology adoption’, remuneratiemodellen enz. Voor het eind van het eerste kwartaal in 2019 is er vervolgens de publicatie van de eerste ‘pitch monitor’, die de balans opmaakt van de naleving van de ‘best practices’ vanaf de publicatie van het charter. “Binnen de vereniging van mediabureaus denken wij allemaal dat de uitdagingen waar onze klanten vandaag en morgen mee geconfronteerd worden, er ons toe zullen nopen onze transformatie te versnellen om hen des te beter te begeleiden,” onderstreept François Chaudoir. “Die versnelling van onze transformaties zal gepaard moeten gaan met uitwisselingen tussen UBA, media en UMA en een diepgaande uitleg van de waarden die door onze vereniging uitgedragen worden. Het is in die voluntaristische geest dat wij ons voor dit jaar talrijke ambitieuze doelstellingen gesteld hebben.”