20Something/Serviceplan, Frank Raes en Filip Joos trappen BOB-zomercampagne af
Tijdens de wereldbeker van 2018 verdubbelde het aantal letselongevallen na de matchen van de Rode Duivels. Vooral overmatig drankgebruik van sommige bestuurders achter het stuur was de oorzaak. Met die wetenschap richt de BOB-campagne zich deze zomer in eerste instantie op het Europees Kampioenschap voetbal. Om tot de verbeelding te spreken worden beelden van verkeersongevallen gecombineerd met echt voetbalcommentaar van Frank Raes en Filip Joos, om duidelijk te maken dat drinken en rijden combineren gevaarlijk is. De slogan van de campagne geeft zoals steeds een positieve boodschap: ‘Mijn BOB is top’. Creatief bureau 20Something/Serviceplan stond in voor de creatie.
Nieuwe campagne: ‘Mijn BOB is top’
Dit jaar start de BOB-campagne na een periode met zeer strenge gezondheidsmaatregelen. De heropstart van de horeca, het feit dat je terug samen dingen kan doen met vrienden en familie en het EK voetbal zijn allemaal potentiële momenten om feest te vieren. Het is daarom meer dan ooit nodig volgens vzw Belgische Brouwers, Assuralia en Vias institute om een BOB-campagne te organiseren. Die wordt trouwens ondersteund door alle regio’s, de federale en de lokale politie.
Euforie en…ongevallen na voetbalwedstrijden
Een analyse van Vias institute toont aan dat in de uren na de wedstrijden van de Rode Duivels op het WK voetbal van 2018 het aantal ongevallen verdubbelde. De euforie en de feestroes van sommige bestuurders spelen daarbij zeker een rol. Nog een andere vaststelling is dat er zowel voor als na de matchen meer bestuurders onder invloed rondreden. Zo is bij 16% van de ongevallen in het uur voor een wedstrijd van de Rode Duivels de bestuurder onder invloed, ten opzichte van 5% op een soortgelijke dag zonder match. In het uur na de wedstrijd blaast maar liefst 19% van de bestuurders na een ongeval positief, ten opzichte van 11% in soortgelijke dagen zonder wedstrijd.
Bob 2.0: weg van de platgetreden paden
Na 25 jaar is BOB een door iedereen gekend concept. Om actueel te blijven is het nodig om af en toe de platgetreden paden te verlaten en wat gedurfder uit de hoek te komen. De campagnespot wil daarom dit jaar het grote publiek sensibiliseren met beelden van echte verkeersongevallen in combinatie met voetbalcommentaar van Frank Raes en Filip Joos. Die mix lijkt op het eerste zicht humoristisch, maar maakt de problematiek toch heel erg duidelijk. Het drukt de kijker met de neus op de feiten: rijden en alcohol drinken gaan niet samen. Deze spot zal te zien zijn via de sociale media, Sporza en de RTBF.
Beide commentatoren schaarden zich meteen en volmondig achter het initiatief. “De feestroes en uitbarsting van vreugde na een overwinning van de Rode Duivels kunnen overweldigend en begeesterend zijn, met niets te vergelijken. Maar die bedwelmende euforie valt in het niets als dronken supporters verkeersongevallen veroorzaken,’’ zegt Frank Raes. “Daarom steun ik deze BOB-campagne zodat we met zijn allen het EK nog lang zullen herinneren en wel om de juiste reden!’’
Filip Joos vult aan: “Ik steun de campagne omdat geen enkele voetbalwedstrijd ter wereld ook maar een verkeersdode waard is. Liever een exit van de Duivels na de eerste ronde en nul verkeersdoden dan EK-winst die tot een zegedronken ongeval met dodelijke afloop leidt.”
Ook de Koninklijke Belgische Voetbalbond steunt de actie. “We hebben fantastische supporters. Ze zijn de steun en toeverlaat van onze Rode Duivels. Hopelijk kunnen we straks samen met hen genieten van grootse sportmomenten. Maar hoe mooi het ook wordt, we houden het graag veilig. Niet alleen op het vlak van Covid-19, maar ook op de weg. Onze oproep: supporter zo hard voor ons als je kan, maar hou het veilig,” zegt CEO Peter Bossaert.
Campagnebeelden om BOB te bedanken
De campagnebeelden van dit jaar zijn positief en tonen de belangrijke rol van BOB in drie concrete situaties: bij een barbecue met vrienden, op een terras of terwijl je naar een voetbalmatch aan het kijken bent. De slogan ‘Mijn BOB is top’ drukt de dankbaarheid uit van de feestvierders.
Een wedstrijd om barbecues te winnen
Om zoveel mogelijk mensen te enthousiasmeren is er ook een wedstrijd met mooie prijzen (BBQ-set, BOB-gadgets). Om deel te nemen moet je op de sociale media een foto of filmpje plaatsen die jouw BOBduidelijk in de kijker zet met de hashtag #mijnBOBisTOP. De origineelste foto’s en filmpjes vallen in de prijzen.
Creative Director: Quentin Watelet
Creative Team: Louis Roba et Alexandre Grevesse
Production Company: Les Mecs
Editor: Joost Prins
Audio post production: Eli Sundermann (Chez Freddy)
Music: Annemie Hendrikx