Frankrijk zegt nee tegen minority report

JCDECAUX airport

Communication / Innovation / Media / News

JC Decaux street art metro

JCDecaux zal haar mobiele digitale marketingstrategie niet kunnen ontwikkelen in de beroemde Défense wijk. Gedurende twee jaar plande JCDecaux om een methode op te starten met het oog op de kwantitatieve inschatting van voetgangersstromen in de Défense wijk in Parijs. Daarenboven wou het ook de assen waarover voetgangers bewegen in deze wijk in kaart brengen door de identificatiegegevens van smartphones van voorbijgangers te verzamelen.

Na de weigering van de CNIL (Franse privacy commissie) op 16 juli 2015 ging JCDecaux in beroep bij de Franse Raad van State (Conseil d’Etat). Dat Hof heeft nu definitief beslist om de weigering te behouden en de motivatie van de CNIL- beschikking te bevestigen. Concreet bestond het project in de installatie van zes tellende wifirouters, bevestigd aan het reclameborden van JCDecaux France. Deze routers zouden MAC-adressen, netwerk identificators van mobiele apparaten wiens wifi-ontvanger aanstaat binnen een straal van 25 meter, te ontvangen en hun geografische positie te bepalen zodat het bedrijf de bewegingen van voetgangers in dit gebied kan volgen.

De economische en commerciële waarde van deze digitale strategie ligt voor de hand. Het laat namelijk toe om op nauwkeurige wijze de accuraatheid en relevantie van reclameborden te meten. Gedetailleerde statistieken kunnen voorgelegd worden aan adverteerders betreffende het aantal voetgangers dat wordt blootgesteld aan de reclameborden en hoeveel keer ze passeren.

JC decaux airport

Twee redenen liggen aan de oorsprong van de beslissing van de CNIL. Als eerste volstond de door JCDecaux voorgestelde techniek om de gegevens anoniem te maken (door gebruik van ingekorte encryptie, ‘salting’ en ‘hashing’) niet volgens de CNIL, omdat deze techniek het risico op individuele tracking niet uitsluit, voornamelijk door de gegevensverantwoordelijke. Daarnaast zou de techniek niet werkelijk leiden tot het anonimiseren van de gegevens, maar eerder tot het pseudonimiseren ervan. De verzamelde en verwerkte MAC-adressen blijven persoonsgegevens en vereisen dus het verschaffen van voorgaande informatie aan de betrokken personen en de mogelijkheid voor hen om de verwerking van hun persoonsgegevens te weigeren. Dit zou echter niet het geval geweest zijn.

Bijgevolg heeft JCDecaux Londen uitgekozen om hun digitale marketingstrategie verder uit te werken en zo de City om te toveren tot de 'globale showcase voor straatadvertenties' in de hoop dat de CNIL haar positie zou verzachten in de toekomst.