Franstalige kranten in verweer tegen fake news

Crea / Media / News

Photo by G. Crescoli on UnsplashEr wordt steeds meer informatie verstrekt en steeds sneller verspreid, via steeds meer kanalen. Dit hectische tempo laat de burgers niet langer toe om te sorteren en maakt het mogelijk om verkeerde informatie, het beroemde fake news of nepnieuws, te verspreiden. Alle recente studies wijzen op een zoektocht naar betrouwbaarheid onder de respondenten, een behoefte aan betrouwbare informatie.
De ddagbladpers maakt gebruik van professionele selectie, analyse en uitleg om de burgers te voorzien van deze geverifieerde en geloofwaardige informatie. In een tijd waarin onze democratieën zich terdege bewust worden van de schade die wordt veroorzaakt door verkeerde informatie, ontwikkelde LaPresse.be (Alliance des éditeurs de presse quotidienne francophone et germanophone) een multimediacampagne om het publiek, met name onder jonge burgers, bewust te maken van de kwetsbaarheid van informatie en van de essentiële rol van de pers bij de behandeling en verspreiding ervan. De campagne wordt op 12 november gelanceerd voor een periode van één maand.
Het gekozen visuele symbool om de kwetsbaarheid van de informatie weer te geven is het ei. Het is het centrale element van verschillende spots (50, 20 en 10 seconden lang) die het publiek in staat zullen stellen om de toenemende en snelle uitwisseling van informatie en de schade die nepnieuws kan veroorzaken te visualiseren. Deze spots worden uitgezonden op sociale netwerken, in bioscopen en op televisie.

Tzrzijde: in een bewuste benadering van de sociale verantwoordelijkheid van uitgevers waren de eieren die gebruikt werden tijdens het fotograferen van deze verschillende plekken ongeschikt voor consumptie. Een visual voor gedrukte en poster media is ook gericht op de symboliek van het ei.
05-Visuel Fake News ok
Er werd ook een radiospot gemaakt met als rode draad de risico's van vervorming die inherent zijn aan de uitwisseling van informatie, gebaseerd op het principe van de draadloze telefoon: meerdere mensen sturen informatie naar elkaar door deze geleidelijk aan op een humoristische manier te vervormen. De figuur van Donald Trump werd gekozen omdat hij het probleem van nepnieuws verpersoonlijkt. Het doel van deze campagne is om jongeren vooral te bereiken via de media die zij het meest raadplegen (online media en radio), maar ook om het volledige publiek te bereiken via alle media.
Alle voor deze campagne gecontacteerde media gaven blijk van een grote belangstelling voor deze problematiek en steunen het initiatief van La Presse.be. Naast de publicaties (dagbladen en tijdschriften) en websites van aangesloten uitgevers, zal deze campagne worden uitgezonden op radio en televisie door RTBF, op alle RTL Belgium-media, op alle lokale televisiezenders en op de drie radiostations van de N-Groep (Nostalgie, NRJ en Chérie FM). Brightfish zal de campagne ook in de bioscopen uitzenden.
Deze campagne voor La Presse.be is het werk van het bureau Bonjour.
Credits
Création et direction artistique: Marine Vincent et Pierre Jadot
Stratégie: Marine Vincent et Nabil Aniss
Copy: Marine Vincent et Carl Hansenne
Réalisation: Nicolas Torres Correia
1er assistant: Laurent Bousse
DOP: Maxime Desmet
Chef Electro: Michael Swennen
Production: Sarah Morissens et Ambre Binamé
Montage: Gert van berckelaer
Etalonnage: Xavier Dockx
Son et production Radio: Pierre Gillet et Dimitri Ryelandt