Freddy Tacheny lanceert Sportsmedia SalesHouse


Frederic Bruylandt - Freddy Tacheny
Sportsmedia SalesHouse (SMS) is een regie van het soort dat nieuw is voor België. Zoals de naam het al aangeeft, ligt de focus op sport – en dat op een transversale manier. SMS is trouwens een filiaal van Zelos, een bedrijf in 2012 opgericht door Freddy Tacheny (voormalig directeur van RTL Belgique) en actief in sportmanagement. Op het beheer van sportrechten na presenteert SMS een heel breed aanbod van competenties, waarbij studies zeker niet ontbreken. “We willen een partner zijn van de sport,” licht Freddy Tacheny toe. “Onze mandaatgever, dat is de sport. We werken met iedereen, met name met de mediabureaus, die altijd al onze partners waren. In België is er plaats voor een transversale regie die alle sporttakken verkoopt. Dat is moeilijker in grote landen, waar het materieel onmogelijk is om alle sporttakken te verkopen. De spelers op die markten zijn thematisch geroepereerd.”
En in de praktijk? “Ik denk dat men de verschillende sporten bij elkaar moet brengen ten behoeve van mediabureaus, die de poort zijn naar heel verschillende vormen van communicatie, zoals ze dat doen in grote landen. Denk maar aan structuren zoals Havas Sport, Carat Sport,… Op dit moment beschikken Belgische mediabureaus niet over sportspecialisten, maar morgen misschien wel. Ze hebben de expertise, het volstaat om die over te planten naar ons land, met de hulp van onze regie. Ik ken geen enkele ‘content’ die zoveel impact heeft als sport, zeker als verschillende takken samenwerken. Door Sports Media Sales Hous op poten te zetten willen we een transversale en onafhankelijke speler creëren die de meervoudige opdracht heeft om de toegang naar sport te vergroten, om sporten samen aan mediabureaus en adverteerders aan te bieden en om daar expertise en een structurele verankering aan toe te voegen.”
SMS bouwt op die manier een model uit dat zich tot adverteerders richt, en hen toelaat in de wereld van de sport te stappen alsof het een eigen mediakanaal is, tot sportieve instellingen voor wie een deur wordt geopend naar merken en tot mediabureaus. De regie krijgt Cédric Bruylandt als COO, en hij beschikt over een marketingafdeling die luistert naar de naam Sportlab. Die afdeling zal samenwerken met Sport-Ad-X, een bureau gespecialiseerd in sportmarketing.
“Er zijn merken die geval per geval geld geven aan federaties, liga’s, evenementen of atleten. Wij willen op termijn een soort open platform aanbieden, met al dan niet exclusieve contracten. Wij willen interesse opwekken bij adverteerders, door de verschillende mediastrategieën heen. Als er structuren bestaan, zoals in het voetbal, worden die geïntegreerd in het plaform. Aan de anderen zou ik zeggen: vertrouw ons jullie portfolio van evenementen toe en wij trekken ermee naar adverteerders en bureaus die interesse kunnen hebben om iets te doen met jullie effectieve realisaties,” zegt de baas van Zelos. De relaties tussen SMS en de media zullen indirect verlopen. “Ik wil me absoluut niet meten met IP, RMB, Medialogue,…,” preciseert hij. “We gaan gewoon proberen om de inkomsten van sportieve content zoals die nu bestaat te verhogen. Onze sponsors willen aanwezig zijn in bepaalde media, zonder dat wij de regie worden van heel specifieke sporten, zoals GP-Inside, de nummer 1-site in Frankrijk en België voor GP-motorsport, met 1,6 miljoen unieke bezoekers. In een dergelijk geval zijn we de regie met uitzondering van die media.”
In België besteden gezinnen jaarlijks 10 miljard euro aan sport. Behalve aan sportbeoefening zelf gaat dat geld naar abonnementen, kledij, materiaal… Met andere woorden: de vijver is groot en het is daarin dat deze regie een plaats zoekt.
PR account manager - Wavemakers
Welkom bij Wavemakers Bij Wavemakers hebben we een passie voor baanbrekende PR en […]
Hoofd Communicatie - UGent
Context Ben jij een ervaren communicatieprofessional met een strategische visie en sterke leiderschapskwaliteiten? […]
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]