Frederik Delaplace volgt Dirk Velghe op

FrederikDelaplace

Media / News / People

Frederik Delaplace

Frederik Delaplace

Mediafin, de uitgever van de zakenkranten De Tijd en L’Echo en van de adviesmedia De Belegger/L’Investisseur, sluit zijn eerste decennium af met recordcijfers. Om ook de volgende tien jaar het verschil te blijven maken in het Belgische medialandschap, past Mediafin zijn managementstructuur aan. CEO Dirk Velghe wordt vanaf begin 2017 voorzitter van de raad van bestuur van Mediafin en geeft de fakkel door aan redactiedirecteur Frederik Delaplace, die de rol als CEO overneemt.

Mediafin, telkens voor de helft in handen van De Persgroep en Groupe Rossel, realiseerde over 2015 een omzet van 56,2 miljoen euro en een ebitda-marge van meer dan 20 procent. Ook in 2016 is Mediafin, ondanks een zeer uitdagende markt, op weg naar een mooi resultaat. De Tijd en L’Echo, de twee zakenkranten van Mediafin, wonnen de voorbije jaren voortdurend lezers, tegen de markttrend in. Beide zakenkranten zijn de snelste groeiers in respectievelijk de Vlaamse en Franstalige krantenmarkt (CIM verkoopcijfers). Daarmee plukken De Tijd en L’Echo de vruchten van een multimediale strategie die al meteen na de creatie van Mediafin in 2006 werd aangenomen. Mediafin heeft de vaste ambitie om ook het volgende decennium in de spits te spelen. Grote aandacht voor het multimediaal ontsluiten van kwaliteitsjournalistiek en het aanbieden van nieuwe diensten voor zijn lezers staat daarbij voorop.

Om de onderneming klaar te stomen voor een nieuw succesvol decennium, voert Mediafin een wissel door aan de top. CEO Dirk Velghe wordt op 1 januari 2017 dus voorzitter van de raad van bestuur. Hij zal Mediafin de komende jaren blijven begeleiden in zijn interne en externe groei en blijft ook lid van het Groepscomité van De Persgroep. “Op de funderingen van twee traditionele krantenuitgeverijen bouwden we in 2006 een heel nieuw multimediaal bedrijf,” zegt Dirk Velghe over die 10 jaar, “met een slimme multimediastrategie, een grote focus op onze producten en een passionele toewijding van medewerkers en management. Dit heeft ons in staat gesteld de voorbije jaren zowel het marktspel als het financiële spel te winnen. Ik zeg niet het schip in een veilige haven te hebben geloodst - die bestaat niet meer, in geen enkele sector- maar ik kan wel zeggen dat er een sterke bemanning klaar staat, met een competente, gedreven stuurman, die mijn volle vertrouwen heeft.”

Zijn opvolger Frederik Delaplace was eerder journalist en later hoofdredacteur van De Tijd en sinds 2008 redactiedirecteur van beide Mediafin-kranten en speelde een vooraanstaande rol in de sterke groei op de lezersmarkten. Als CEO zal Delaplace het vernieuwde directiecomité leiden, dat verder zal bestaan uit Hans De Rore, commercieel directeur, en Arnaud Delmarcelle, financieel directeur. Stephanie De Smedt en Joan Condijts sturen de redacties van respectievelijk De Tijd en L’Echo aan.

Hans De Rore, sinds 2013 managing director van Trustmedia, de advertentiedivisie van Mediafin, neemt dus vanaf 1 januari een nieuwe rol op binnen het directiecomité waarbij zijn verantwoordelijkheid voor de advertentiemarkt uitgebreid wordt met die voor de lezersmarkt. “Het combineren van deze twee verantwoordelijkheden zal Mediafin toelaten nog beter in te spelen op de snel evoluerende behoeften van onze adverteerders. Ik denk hierbij aan proactieve en intelligente innovaties om de unieke community van De Tijd en L’Echo te ontsluiten voor de advertentiemarkt," zegt Hans De Rore.

“De ervaring van het afgelopen decennium leert dat het in media meer dan ooit aan de durvers is,” zegt Delaplace. “We willen van de financiële sterkte van Mediafin gebruik maken om weer gedurfde stappen te doen met onze nieuwsmedia en de dienstverlening eromheen. Onze klanten duwen ons in die richting en op die manier verzekeren we ook de toekomst van onze kranten en magazines, op eender welk platform.”