Gaia en Bowling Brands laten poesjes knippen voor ze wippen

Crea / News

Kattensterilisatie is een wettelijke verplichting. Toch zijn er heel wat katteneigenaars die hun kat niet laten knippen. Baasjes onderschatten de impact van deze beslissing. Katten kweken immers als konijnen. Een niet gesteriliseerde poes is al op vijf maanden vruchtbaar. Heel wat kittens vinden geen nieuwe eigenaar en de asielen zitten overvol. Een groot deel wordt dan ook noodgedwongen geëuthanaseerd. Soms komen de jonge katjes gewoon op straat. Zwerfkatten zijn voor heel wat gemeenten een groot probleem. Bovendien staat er dan helemaal geen rem op hun voortplantingsdrang.

Tijd dus voor een sensibiliseringscampagne, dachten ze bij Gaia. Maar gedragsaanpassing  — in dit geval je kat laten steriliseren — zonder “pakkans” is geen evidentie. Daarom bedacht Bowling een humoristische en kat-chy lijn met als doelstelling om van kattensterilisatie een gespreksonderwerp te maken en de katteneigenaars te overtuigen dat goede baasjes hun kat laten knippen.

De campagne loopt zowel in Vlaanderen als Wallonië met verschillende 10” radiospots en video’s online. Op sociale media worden de belangrijkste redenen waarom katteneigenaars hun huisdier niet laten steriliseren weerlegd. Volgens de recente Ipsos-enquête zijn deze redenen: kattensterilisatie is te duur; mijn poesje is nog te jong; en ik heb een kater, dus steriliseren is niet nodig.

Credits
Adverteerder: GAIA
Contactpersoon: Ann Degreef
Agency: Bowling Brands
Creatief directeur: Christophe Ghewy
Strategie: Gwenn Nevelsteen
Project Management: Lotte Van Heddegem
Design & animatie: Jan Sidgwick
Studio: Het Geluidshuis
Media:
Radio: Zenith
Online: Mediadonuts