GAIA raakt gevoelige snaar met gepigselde campagne

Crea / Media / News

GAIAOp 16 november lanceerde GAIA een nieuwe campagne, getekend door Bowling Brands, voor een verbod op de chirurgische castratie van biggen. Een televisiespot is sinds dan zowel te zien op de Vlaamse (Eén en VTM) als Waalse televisie (RTL-TVI), tot en met vandaag 29 november. De spot van 30 seconden toont gepigseld hoe biggen chirurgisch gecastreerd worden.
“Al jarenlang rijgen zowel de politieke wereld als de boerenorganisaties de ene loze belofte aan de andere,” zei voorzitter Michel Vandenbosch daarover bij de lancering van de campagne. “Zelfs het regeerakkoord – waarin een verbod vanaf 2018(!) is opgenomen - wordt in deze kwestie behandeld als een vodje papier. Wel… zolang er geen verbod is, zetten wij onze campagnes verder!” Als de nieuwe spot één ding duidelijk moet maken, dan is het wel dat chirurgische castratie heel pijnlijk is voor de biggen. Ze krijsen het uit terwijl de varkensboer zonder verdoving de teelballen verwijdert en de zaadleiders doorsnijdt. En dat allemaal onder het oog van het moedervarken. De ingreep is niet alleen pijnlijk voor de dieren. “Omdat het zo pijnlijk is om naar te kijken, hebben we de beelden gepigseld voor de kijkers,” aldus Vandenbosch.

Toch bleven de gepigselde beelden voor enkele kijkers te schokkend, dat blijkt uit de klacht die werd ingediend tegen de spot bij de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP). Eén klager begrijpt de motivatie van Gaia, maar vindt de spot “net na een programma als ‘The Voice Kids’, waar vele (jonge) kinderen naar kijken, volledig misplaatst.” Ook een andere kijker vindt dat de spot niet op televisie vertoond mag worden, wegens te shockende content. De JEP nam de zaak in beraad, maar geeft geen gevolg aan de klacht. “De Jury is van mening dat zowel de geluidsband als de gebruikte beelden, hoewel deze choquerend kunnen overkomen, een rechtstreeks verband vertonen met de over te brengen boodschap en het nagestreefde doel van de campagne en in verhouding zijn met het nagestreefde doel van sensibilisering van de adverteerder,” concludeert het.