GBL Studio en Ergodôme berekenen rugleeftijd van de Belgen

Crea / News

Bekend staan als de nummer één op het vlak van ergonomisch comfort, met die ambitie klopte Ergodôme aan bij GBL Studio. Niet vanzelfsprekend, want hoe kan je onderscheidend communiceren over een veelbesproken onderwerp als ergonomie?

Via een strategische positionneringsoefening bepaalde GBL Studio eerst een vooral de propositie van Ergodôme: “Een toekomst voor je rug”. Daarmee gingen de communicatiestrateeg en de accountmanager aan de slag en werkten ze een plan uit om de rugleeftijd van de Belgen te meten. Het doel? Op een luchtige manier de aandacht vestigen op een ernstig onderwerp: de gezondheid van onze rug. Geen lukrake communicatiecampagne, maar een samenwerking met onder andere de opleiding Ergotherapie van Howest. Door de risicofactoren voor rugklachten te onderzoeken, slaagden ze erin om de rugleeftijd correct te berekenen via een online rugleeftijdcalculator. Zie https://www.rugleeftijd.be/

Nieuwswaarde

Voor de communicatiecampagne werd afgevuurd op een groot publiek, werd de rugleeftijdcalculator getest op 1.500 Belgen. Doel: nog meer inzichten, nog meer geloofwaardigheid en vooral nog meer nieuwswaarde creëren. Een weloverwogen plan, deze keer in samenwerking met de richting Communicatiemanagement van Howest.
Dit vooronderzoek gaf alvast enkele relevante inzichten: Wist je bijvoorbeeld dat onze rug gemiddeld 9 jaar ouder is dan we zelf zijn? Of dat 1 op 4 belgen naar pijnstillers grijpt om de rugpijn de baas te kunnen?

Met deze insights werd een uitgebreide PR-campagne op poten gezet in samenwerking met BePublic. Dat de campagne ondanks de oorlogscontext in Oost-Europa een succes is, bewijzen de vermeldingen in Het Laatste Nieuws, De Morgen, Gazet Van Antwerpen, Krant Van West-Vlaanderen, Libelle, Flair, Margriet, Gezond.be, Sport.be… Ook Radio 2 pikte de campagne op en bij Joe FM en Ment TV volgden interviews met de experts van Ergodôme en Howest.Awareness

Met deze inzichten over de rugleeftijd, werkte GBL Studio een langlopende awarenesscampagne uit, gebaseerd op slimme content waarin Ergodôme hét antwoord bij rugklachten kan geven, zowel preventief als curatief.  Via radio, advertenties en sociale media werd het grote publiek uitgenodigd om zelf hun rugleeftijd te testen. Dit zorgt de komende maanden voor nog meer inzicht in het thema en in de doelgroep.
Input die de digital marketeers bij GBL gebruiken voor heel relevante online content en een automation mailtraject: wie zijn rugleeftijd berekent, leert meer over de risicofactoren en krijgt meteen preventieve tips en ergonomische oplossingen aangereikt.  Zo wordt Ergodôme niet alleen als topleverancier van ergonomisch meubilair geprofileerd, maar ook als specialist die een breed publiek sensibiliseert en adviseert. Lang voor de eerste klachten opduiken. Op dag één van de campagne berekenden maar liefst 7.350 websitebezoekers hun rugleeftijd. Na de eerste week waren dat er al 16.000. En dat is nog maar het begin.

Deze vliegende start krijgt nog een mooi vervolg met een jaarplan waarin van awareness naar sales gegaan wordt. Want expertstatus is één ding, het doel blijft natuurlijk méér leads en meer klanten op lange termijn.