Ge moet just niks, maar wel veilig fietsen, vinden Ethias en Wout Van Aert

Crea / News

Jonge fietsers zijn nog te vaak het slachtoffer van ongevallen. Als reactie op dat alarmerende feit lanceert Ethias, de derde grootste verzekeraar van België, een bewustwordingscampagne rond verkeersveiligheid, gericht op jonge fietsers. De boodschap is duidelijk: "Ge moet just niks, maar wel veilig fietsen!” Deze campagne wordt gedragen door een van de ambassadeurs van de verzekeraar: fietsicoon Wout van Aert

Deze campagne wil jongeren bewustmaken voor de gevaren van afleiding op de fiets, zoals gsm-gebruik tijdens het fietsen. Hun gebrek aan fietservaring en het minder goed aanvoelen van gevaarlijke verkeerssituaties, in combinatie met dat soort gedrag, maakt hen bijzonder kwetsbaar voor verkeersongevallen.

Uit een enquête van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV)1 bij meer dan 4.000 middelbare scholieren blijkt dat de fiets hun favoriete vervoersmiddel is. Hoewel ze over het algemeen een positieve houding aannemen ten opzichte van de verkeersregels, vertaalt die houding zich niet altijd in veilig gedrag. Zo gebruikt één op de vijf jongeren (bijna) altijd de gsm tijdens het fietsen.

In 2023 meldde Vias2, het Belgische kenniscentrum voor verkeersveiligheid, dat de helft van de jongeren ouder dan twaalf alleen naar school fietst en dat één op de drie jongeren soms wordt afgeleid door de smartphone tijdens het fietsen, vooral bij de 12- tot 14-jarigen. Bijna 42 procent van die jongeren geeft zelfs toe berichten te lezen of te versturen tijdens het fietsen. Gevaarlijk! Niet alleen vanwege het gebrek aan oplettendheid, maar ook omdat het moeilijk is om je evenwicht te bewaren wanneer je de fiets met één hand bestuurt.

De fietshelm wordt ook steeds minder gedragen naarmate kinderen ouder worden. Vanaf de puberteit wordt hij vaak niet meer als 'cool' beschouwd of wordt hij simpelweg vergeten. Bij Ethias tonen de statistieken van 2021 tot 2023 aan dat fietsverzekerden met de Bike & More Verzekering, in de leeftijd van 18 tot 29 jaar, de hoogste schadefrequentie hebben: namelijk 9,7 procent ten opzichte van een gemiddelde van vijf procent voor alle leeftijdsgroepen samen. Positief is wel dat deze jongeren goed verzekerd zijn tegen materiële schade, diefstal en lichamelijke ongevallen.

Als een van de meest gerespecteerde profwielrenners ter wereld en een rolmodel voor veel jongeren, is Wout van Aert de ideale ambassadeur voor deze campagne, vindt Ethias. Hij herinnert ons regelmatig aan het belang van veilig fietsen en probeert altijd zelf het goede voorbeeld te geven, zowel in zijn professionele carrière als in zijn privéleven met zijn twee zoontjes. Als vader begrijpt hij heel goed het belang van verkeersveiligheid en de zorgen die elke ouder heeft wanneer zijn kind de weg op gaat. Voor hem is het een prioriteit om ervoor te zorgen dat jonge fietsers zich volledig bewust zijn van de risico's en hoe hiermee om te gaan. In deze campagne zal Wout van Aert via verschillende video's de jongeren rechtstreeks aanspreken en hen aansporen om gefocust en voorzichtig te blijven tijdens het fietsen.

"Verkeersveiligheid is een gedeelde verantwoordelijkheid en het is essentieel dat jongeren begrijpen hoe belangrijk het is om geconcentreerd te blijven tijdens het fietsen," zegt Wout van Aert. "Ik ben blij dat Ethias mij gevraagd heeft deel te nemen aan deze campagne om jongeren bewust te maken van de risico's en hen te helpen veilig te fietsen."

De bewustwordingscampagne van Ethias zal voornamelijk te zien zijn op digitale kanalen die populair zijn bij jongeren, zoals webplatformen en sociale media. De campagne verwijst door naar een speciale webpagina met de verschillende video's van de campagne, een behind-the-scenes-video van de opnames, downloadbare fotostickers van Wout met preventieve boodschappen ("Onderweg, mij ni bellen”, "Veilig thuis!", "Voorzichtig hè”) en video's met praktische tips voor veiliger fietsen. Altijd met de bedoeling om veiliger gedrag op de weg te promoten. In de verschillende versies van de campagnevideo hoor je het nummer "Comic Trip" van de Belgische artieste Sylvie Kreusch, die bijzonder populair is bij jongeren.

"Als verzekeraar met een maatschappelijk engagement strekt onze rol zich ook uit tot preventie, educatie en bewustmaking voor dagelijkse risico's, met name op het gebied van verkeersveiligheid. Onze statistieken tonen aan dat jonge fietsers bijzonder kwetsbaar zijn in het verkeer, vandaar het belang van proactieve maatregelen om hen te helpen hun risico's te verminderen. Met deze campagne willen we hen de volgende boodschappen meegeven: blijf gefocust op de weg, let op andere weggebruikers, neem aandachtig deel aan het verkeer en neem geen onnodige risico's. De betrokkenheid en het goede voorbeeld van Wout van Aert geven een extra inspirerende dimensie. We zijn ervan overtuigd dat we met een ambassadeur van zijn kaliber jongeren en een breder publiek nog effectiever kunnen bereiken en sensibiliseren. Onze campagne zal zijn vruchten afwerpen door bij te dragen aan een veiligere verkeersomgeving voor iedereen," zegt Philippe Lallemand, CEO van Ethias.