Geen boete voor Sodastream, Shame or Glory

Communication / News / Retail

457_SodaStream_Shame-or-GloryProducenten van gebottelde frisdranken en bruiswater Coca-Cola European Partners Belgium (Chaudfontaine), Danone (Evian), Nestlé Waters (Vittel en Perrier) en Spadel (Spa en Bru) hebben hun rechtszaak tegen SodaStream, intussen overgenomen door Pepsico, definitief verloren. Zij klaagden het bruiswatermerk aan voor de campagnes ‘Shame or Glory’, ‘No Planet. No Christmas’ en ‘Don’t be a homoschlepiens’. De online campagnes wijzen op het milieuvriendelijke alternatief dat SodaStream te bieden heeft, maar de aanklagers noemden de campagnes vernederend voor consumenten van plastic en wilden ze verbieden via een dwangsom van 50.000 euro per dag publicatie. De rechter geeft SodaStream nu gelijk en zegt dat de boodschap van SodaStream, namelijk dat plastic wegwerpflessen schade berokkenen aan het milieu essentiële en maatschappelijk relevante informatie betreft.
In het zomerarrest verwierp het Brusselse Hof van Beroep het verzoek van de traditionele frisdrank- en watermerken en vond dat de campagnes in kwestie hun imago niet schaadden. Naar het oordeel van de rechter zijn de campagnes niet denigrerend ten aanzien van de verkopers van flessenwaters, maar zijn ze slechts gericht op de negatieve impact die de PET-flessen hebben op het leefmilieu.
https://www.youtube.com/watch?v=S_EuNmQOpbw