Geen ego, geen mens

Vertaalde artikels

Big data zijn hot. Maar zoals alle nieuwe tools, technieken en kanalen kan je ze juist of fout gebruiken. In ons dossier over data mining wordt gehamerd op het feit dat data niets zijn zonder doelstelling en visie. Je moet eerst weten wat je ermee wil doen, voor de data iets opleveren. Uit het verslag van Steven Van Belleghem en Peter Hinssen over hun inspiratiereis naar Silicon Valley onthoud ik vooral dat het gebruik van data niet eens de hoofdzaak zijn. “Alles draait om het centraal zetten van de klant op een extreme manier,” is hun besluit. En om dat extreem uit te voeren, zijn de bedrijven in Silicon Valley ook extreem gefocust en gedreven. Waarbij hun focus niet eens op hun producten is gericht maar vooral op de manier waarop ze kunnen bijdragen tot een toegevoegde waarde voor hun klant. Herman Toch doet daar in zijn column nog een schepje bovenop door aan te geven dat marketeers en bedrijfsleiders hun ego ondergeschikt moeten maken aan dat van de klant. Het gaat niet om hen of om hun merk, het gaat om de consument en zijn beleving.

Zo zijn we weer terug bij wat Piet Wulleman aanklaagt in zijn voortreffelijk boek “De verlichte Merkdespoot.” Moet je als marketeer of bedrijfsleider alleen afgaan op wat de klant wil? En is het daarbij nodig om je ego uit te schakelen? Ik vrees dat je dan alleen nog maar robots krijgt die geprogrammeerd doen alsof ze gepassioneerd zijn. Intuïtie mag je dan wel vergeten. Sommigen vinden dat intuïtie voor marketeers en bedrijfsleiders uit de boze is. Maar wat is een mens zonder ego en zonder intuïtie? Ik heb zelf jarenlang geprobeerd om via meditatie, yoga en andere technieken mijn ego opzij te zetten. Om tot de vaststelling te komen dat dat niet kan. Het heeft me wel bewust gemaakt van het feit dat ik meer ben dan mijn ego. Door er naar te luisteren en er vrede mee te sluiten, lukt het me om dat andere deel van mij meer ruimte geven. Het deel dat zowel meer empathie als intuïtie heeft. Ik vind het een rijke combinatie. Dat evenwicht vinden, maakt je tot een rijkere persoon die meer te bieden heeft. Zowel persoonlijk als professioneel.

Marketingboeken en –theorieën vergeten vaak dat mensen hun persoonlijkheid meenemen in hun professionele loopbaan. Daar geen oog voor hebben door zich enkel op de klant te richten en zijn ego te willen minimaliseren, is even onzinnig als niet naar de klant te willen luisteren. Zoals zo vaak gaat het om een en/en verhaal in plaats van een of/of verhaal.

Mark Anthierens
Chief editor
Mark.anthierens@kluwer.be
@MarkAnthierens
PS. PUB en de UBA hebben opnieuw de APOY-stemprocedure opgestart. Ga naar www.apoy.be en nomineer daar de meest verdienstelijke adverteerder van het afgelopen jaar.