Gek veel zin in een stage!

Vertaalde artikels

Het vinden van een stageplaats lijkt soms wat op het winnen van een veldslag. Folle Comm, een project rond het rekruteren van marketing- en communicatiestagiairs, wil de boel wat losser krijgen. Aan het woord: oprichtster Elise Cogels, een experte in het weven van sociale banden. - Astrid Jansen
follecomm buzz8 PUB8
Wat is Folle Comm precies?

Een afterworkevent dat potentiële stagiairs samenbrengt met bedrijven in de sector van communicatie en marketing. Nadat ik in april 2018 startschot heb gegeven, is Folle Comm intussen aan zijn vijfde editie toe. Het achterliggende idee is om deze mensen in een authentieke en ontspannen omgeving samen te brengen, en zo de mens centraal te stellen bij rekrutering. Het informele kader stelt jongeren in staat op hun persoonlijkheid uit te drukken. Recruiters zien op hun beurt snel of het klikt en of er gemeenschappelijke interesses zijn. Iedereen kan zijn bedrijfsproject er preciezer uitleggen. Ook kan het zijn dat de stagiair zich, dankzij deze eerste bijeenkomst, op zijn eerste stagedag iets comfortabeler voelt. En zo sneller productief is. Deze afterworks worden om de twee weken gehouden in bars in Brussel, in een ‘terras-DJ’-sfeertje. Ze zijn voor iedereen toegankelijk en ze zijn gratis. Gemiddeld zijn er op elk event zo’n 150 mensen aanwezig, waarvan 65% ondernemer is. Ter plaatse onderscheiden studenten zich van recruiters met een gekleurde sticker. Specifieke mensen helpen ook bij het netwerken door op locatie met alle deelnemers te babbelen.
follecomm BUZZ8 PUB8
Hoe is het project ontstaan?
Ik heb zelf altijd veel gewerkt tijdens mijn studies. Zo kwam ik aan een mooi adressenboekje, zowel in de professionele wereld als in de studentenwereld. Die contacten kwamen vaak bij mij ten rade om de juiste profielen te vinden. Ik bracht stagiairs dus al samen met bedrijven, en na mijn studietijd besloot ik om dit te formaliseren!
follecomm BUZZ8 PUB8
Sommige studenten vinden dat er te weinig stages zijn tijdens hun studies. Wat denkt u hiervan?
Stages zijn verschillend van school tot school. Maar het grootste probleem is dat alumni aan het eind van hun studie geconfronteerd worden met werkgevers die om ervaring vragen. Vaak heeft de student echter niet de vereiste ervaring, omdat het onderwijs het niet toestaat om zoveel ervaring op te doen. Daarom doen velen na hun studies nog een stage op eigen benen.

Elise Cogels

Elise Cogels


Waarom is het zo moeilijk om een stage te vinden?

Omdat alle informatie in de databases van de scholen zit. Studenten gaan online en zien honderden aanbiedingen die ze moeten doorzoeken. Dat kost tijd en het is niet leuk. Bovendien zijn online advertenties zelden representatief voor de werkomgeving. Het is onmogelijk om te weten hoe de stage eruit zal zien. Folle Comm maakt deze aanbiedingen toegankelijk en vermijdt het lezen van advertenties. Veel leuker dus!
Is er vanuit ondernemingen veel vraag naar stagiairs?
Absoluut, de vraag is enorm. En bedrijven hebben het moeilijk om stagiairs te vinden, omdat studenten niet vaak hun advertenties lezen.
Elise Cogels

Elise Cogels


Voorlopig werkt u alleen, maar plant u ook partnerships?
Er bestaan platforms zoals Stages Bruxelles of myinternship.com, maar die werken enkel digitaal. Ik ben momenteel met hen bezig aan partnerschappen, maar ook met scholen!