Gen Zoo (Thomas More Mechelen): met deze tips omarmt Gen Z boomerbrands in hun hart
Is televisie ten dode opgeschreven of komt er een verrijzenis? Wat speelt er in de earbuds van jongeren? En hoe maak je trouwe fans bij Gen Z'ers? Het zijn enkele van de vragen die media- en communicatieprofessionals vandaag slapeloze nachten bezorgen.
Op de mediacampus van Thomas More Mechelen zoeken meer dan 1.500 jonge mediamakers hier voortdurend een antwoord op. Meer zelfs, op hun eigen platform ZooMedia.be maken die ‘Gen Zoo’ers’ – synoniem voor de Gen Z’ers van de Thomas More-campus – zélf wat ze graag zien en horen. Interessant om eens een kijkje naar te nemen, of gewoon om dit artikel te lezen. Want voor het eerst deelden deze studenten hun eigen ideeën tijdens een kleurrijk en levendig event in de Zoo van Antwerpen. De locatie zat al mee, de insights van de studenten maakten het alleen nog beter.
Op 23 oktober deelden de ZooMedia-studenten inderdaad hun inzichten over mediatrends, merkverhalen, digitale ontwikkelingen en journalistieke trends, en dit alles via 9 prikkelende stellingen. PUB kon als dé partner voor Belgische communicatie- en mediaopleidingen niet ontbreken, en dus noteerde onze journalist ter plaatste exclusief voor u de belangrijkste key take-aways die deze hamvraag proberen te beantwoorden: wat moet je als adverteerder/merk vandaag doen om Gen Z te bereiken?
Verwacht u niet aan meningen van professionale trendwatchers of – zoals de studenten het graag noemden – “academische boomertalk.” Neen, deze tips zijn gebaseerd op hoe jongeren vandaag naar de communicatiesector kijken (of niet kijken) én... wat zij willen zien.
1/ Alles begint bij TikTok
Sommigen denken misschien dat media en communicatie begint bij de klassiekers: radio, televisie, print, internet. Neen, beste communicatie-professional: studenten geloven in het almachtige TikTok. Om te bewijzen dat TikTok niet enkel om gekke dansjes en kattenfilmpjes draait (ook, maar niet alleen), werden een paar vragen afgevuurd op influencer en TikTok- en online redacteur bij Stu Bru Nona Van Braeckel. Wat zij onder de term content creator verstaat? “Er wordt heel vaak met het woord influencer gegooid, een grote term die mensen soms ook angst inboezemt. Dat hoeft helemaal niet: content kan je creëren op zoveel manieren én het is ook nog eens een zeer toegankelijke manier om jongeren te bereiken.” Het mag duidelijk zijn: vandaag kennen heel wat journalistieke – en mediacarrières hun start dankzij TikTok.
2/ Slecht nieuws voor het nieuws
U leest het goed: jongeren kijken niet meer naar het nieuws. Vrij contradictorisch, voor een doelgroep die altijd en overal bereikbaar lijkt te zijn. De reden? Jongeren zijn verslaafd aan korte en snelle boodschappen, een verslaving die niet te sussen valt met het VTM- of VRT-journaal. “Programma’s moeten kort en snackable zijn.” Game over voor content met inhoud? “Absoluut niet. We willen echt wel weten wat er in de wereld gebeurt, maar kies dan voor leukere formats, zoals explainer video’s of korte sliders.”
3/ Altijd diezelfde kutreclames
“Als ik wil weten welk merk goed is, dan vraag ik het wel aan een vriendin of kijk ik naar een goede content creator.” Bam, die komt binnen. Meer nog: 63% van de Gen Z’ers heeft een ad blocker geïnstalleerd. Hoe the fuck moeten marketeers hen nog bereiken? Een vraag waar de studenten ook een antwoord op zochten, met deze ‘Gen 7’: 7 tips die merken moeten toepassen in hun communicatie om in de harten van jongeren te geraken.
- Design is key: jongeren houden van lawaaierige kleuren, felle neon en coole visuals. Maak je communicatie luid en, waarom ook niet, een vleugje brutaal.
- Smart copy: kies voor smart copy, slimme stukjes tekst die kort en krachtig zijn, doorspekt met droge humor.
- Humor is hot: neem een voorbeeld aan Bol, zij slagen erin om het juiste product in de kijker te zetten en maken spots die herkenbaar aanvoelen.
- Be authentic: geen blabla maar boemboem. Jongeren houden van merken die trouw blijven aan hun waarden, met relevante producten en die communiceren op een manier waarmee ze zich mee kunnen identificeren.
- 8 secondes of fame: de aandachtspanne van jonge mensen voor reclame is maar 8 seconden. 8 seconden waarin ze het idee moeten begrijpen. Gebeurt dat niet, dan scrollen ze verder. De gouden regel luidt daarom: video first!
- Gen Z’s way is the highway: zorg ervoor dat je als merk een maatschappelijk standpunt inneemt dat volledig past bij Gen Z’s way of thinking.
“Met deze Gen 7 omarmen wij boomerbrands in ons hart!”
4/ Wij scrollen onszelf bewusteloos
Jongeren tussen de 14 en 18 zitten gemiddeld 8 uur op hun telefoon. Whut!? Sociale media zijn duidelijk de nieuwe verslaving van onze samenleving. Om hier de strijd mee aan te gaan, bedachten enkele Thomas More-studenten het format Campus Offline, ofwel: 24 dagen digitale detox op een campus. Maar de belangrijkste vraag is misschien wel: op welke manier zijn mediabedrijven mee verantwoordelijk voor die verslaving? De studenten zijn duidelijk: “Ook wij willen meer kwalitatieve content en minder bullshit. Het is tijd om hierover in gesprek te gaan.”
5/ Life sucks
Vrolijk word je alvast niet van heler dagen aan je scherm te hangen. Dat is duidelijk uit de volgende informatie: jongeren associëren schermtijd niet altijd met happy feelings. Daarom willen de ZooMedia-redacteurs online meer zien verschijnen over mentale gezondheid en daarover heel oprecht in gesprek gaan.
6/ Alles voor de fans
Gen Z’ers houden van fan engagement. Kijk daarom eens naar andere vormen van sportentertainment online. Of dat is toch wat ze bij ZooMedia gedaan hebben met Clash at the Campus, een uniek worstelevent: “Zes wedstrijden met daarin heel wat op het spel, zoals de Campus Catch Cup en Xperience Championship. Worstelen van internationaal topniveau, sports entertainment van de bovenste plank.” Ga vooral niet voor wat voor de hand liggend is: “Voor ons is het niet zo belangrijk van wie of wat we fan zijn, eerder de manier waarop we fan kunnen zijn.”
7/ Het zit tussen onze oren
De studenten van Thomas More vroegen zich luidop af of jongeren zich afsluiten met hun AirPods. Zijn ze asociaal geworden? Moeten we ons zorgen beginnen maken? Om jongeren weer meer met elkaar te laten connecteren, bedachten de studenten van de opleiding Digital Experience Design BubbleTune: een app om de geluidsbubbel te doorbreken! Wie BubbleTune gebruikt, kan zijn muziek delen met zijn omgeving en kennismaken met de muziek die andere gebruikers delen.
8/ AI is a friend with benefits
En last but not least: Gen Z gaat helemaal voor artificiële intelligentie! Het heeft zeker zijn plek binnen de media- en digitale opleidingen van Thomas More en jonge mediamakers vergaren er maar al te graag nieuwe ideeën mee.
De studenten die hieraan meewerkten komen van de opleidingen Batac Radio, Batac TV, Batac Digital Production, Digital Experience Design, Communicatie, Media & Entertainment Business, Journalistiek en de Belgian Advertising School.
Adverteerders of organisaties die willen samenwerken met de 1500 Gen Z’ers in de mediaschool van Thomas More Mechelen, kunnen dit laten weten via info@zoomedia.be.
Marketing & Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Community & Project Manager (m/f/d) - Hopscotch Season
Are you looking for dynamism and creativity? Do you have a passion […]
PR ACCOUNT MANAGER - Walkie Talkie
JOIN WALKIE TALKIE AS A PR ACCOUNT MANAGER Walkie Talkie is a creative […]