Gents en BekaertDeslee ruimen samen de oceaan op

Crea / News

_MAIN_BEKDESLE (0-00-41-22)We hebben de neiging om de onderwaterwereld te associëren met iets mysterieus en magisch, een scène uit sprookjes en cartoons. De realiteit is een stuk minder charmant: de oceanen zijn zo vervuild dat we ons collectieve afvalprobleem niet langer kunnen negeren. Gents werkte samen met BekaertDeslee aan de promotie van een product dat dit probleem actief aanpakt: SEAQUAL, een matrastextiel dat de reiniging van de oceaan ondersteunt. Het creatieve team van Gents besliste om de bewustwording over het probleem en het product te verhogen door het verhaal ook onder het wateroppervlak te brengen.
Gents ondertekende de campagne met een slogan “Do Good. Sleep well”. Het duidelijke functionele voordeel van ‘goed slapen’ op een SEAQUAL matras wordt zo gecombineerd met een emotioneel en meer holistisch voordeel om de wereld om te vormen tot een betere plek door de vervuiling van de oceaan tegen te gaan. Zo toont de campagne dat consumenten niet enkel de mogelijkheid hebben om verandering te ontketenen, maar tegelijkertijd ook kunnen genieten van producten van de hoogste kwaliteit.
 

In de spot worden live beelden en animatie gecombineerd terwijl we het verhaal horen van een klein meisje dat droomt van een leven onderwater. Als ze in slaap valt ziet ze de prachtige onderwaterwereld, maar die gelukzaligheid duurt niet lang. De lelijke ‘beesten’ die de oceaan vervuilen en beschadigen, maken het al snel onmogelijk om verder rustig te blijven dromen. Gelukkig heeft het verhaal een happy end: dankzij de netten van de vissers en slimme technologieën wordt het afval opgeruimd en omgezet in een vezel die wordt omgevormd tot comfortabele matrassen en kussens.
Gents koos ervoor om de video in een gestileerde en pure visuele stijl te houden, die contrasteert met het probleem van de vervuiling en zo hoop oproept om het publiek aan te sporen te dromen van verandering terwijl ze op de SEAQUAL matras slapen. Door een kinderperspectief te hanteren, benadrukte Gents het feit dat het thema van oceaanafval niet alleen nu, maar ook voor de volgende generaties van groot belang is.
De campagnevideo wordt ondersteund door drukwerk, een tactiele logoloop brochure die het verhaal van het SEAQUAL textiel geleidelijk aan ontvouwt. Vertrekkend van feiten en cijfers over de vervuiling van de oceaan legde Gents verder uit hoe BekaertDeslee samenwerkt met vissers die het afval dat ze dagelijks in hun netten vangen verzamelen en aan land brengen. Deze kunststoffen worden geüpcycled tot nieuwe garens, die later gebruikt worden om hoogwaardig textiel te produceren.
 
Credits:
Client: BekaertDeslee
Marketing and Design Director BekaertDeslee: Philip Ghekiere
Marketing & Communication Manager BekaertDeslee: Lien Sinnesael
Agency — Gents
CEO & Founding Partner — Leen Van der Mijnsbrugge
Creative Strategy Director — Sander Vanermen
Design Director — Simon Pertz
Account Director — Julie Bataillie
Senior Creative — Pieter De Baets
Creative Strategists —Eliza Kowal-Bourgonjon, Janne Van Robays
Motion Designer —Freek Heyman
Interactive Designers — Jasper Verbeeck, Flor De Pauw
Senior Graphic Designers — Martijn Leenaers, Thomas Heylen
Account Manager — Stefanie Drapier
Account Executive — Ashley Galeyn
Production — IAMLIZ
Director — Beeldhouwers
Sound — Audiotheque