Gents en Midas zorgen voor jou en je wagen

Crea / News

GentsOm de relevantie en herkenbaarheid van Midas binnen de autoherstelsector te vergroten, lanceert interactief bureau Gents een nationale herpositioneringscampagne. Samen bouwen ze aan het imago van een aantrekkelijk en zorgzaam merk waar chauffeurs vandaag en morgen voor willen kiezen. Gents lanceerde de herpositioneringscampagne in België door middel van persoonlijke verhalen op het grote en kleine scherm, vanaf april.
Na onderzoek concludeerde het bureau dat de beslissing om een auto garage te bezoeken niet alleen rationeel is, maar ook gebaseerd wordt op emotionele ervaringen. “We zagen dat de autoherstelindustrie verbonden is met 'zorgen' of soms zelfs angsten. Mensen kennen vaak niet veel van auto’s, dus ze hebben geen idee wat ze kunnen verwachten en zijn bang voor een te dure service. Mensen willen gewoon dat er voor hen wordt gezorgd. Met een warme welkom, een vriendelijke glimlach en persoonlijke service kan een merk zich onderscheiden van zijn concurrenten. Die bevinding was van cruciaal belang voor de herpositionering van het merk Midas,” zegt Sander Vanermen, creative strategy director Gents.
Gents MidasOm Midas klaar te stomen voor morgen heeft Gents het merk geherpositioneerd met de nadruk op het ‘zorgzame aspect’ in plaats van alleen op prijs en product in te spelen. Het gaat over de mensen achter de auto en de rol die hun voertuig speelt in hun leven. Door die emotionele band toe te voegen aan het merk, wil Midas zich onderscheiden van zijn ‘rationele concurrenten’ en wordt zijn menselijke kant benadrukt.
In lijn met de nieuwe positionering heeft Gents een nieuwe baseline, jingle en branding gecreëerd. De baseline “Onderhoud zonder zorgen”, wat nog steeds focust op zorgen, verschuift naar “Onderhoud met zorg”. Het bureau heeft de jingle geüpdatet naar een eigentijdse en authentieke versie met behoud van de bekende, catchy melodie. De algemene branding wordt uitnodigend, persoonlijk en warm. Zwart werd vervangen door zachte en optimistische kleuren zoals geel en wit, en er werd reallife fotografie toegevoegd aan de visuele stijl. Door te werken met een gele ‘swoosh’ als terugkerend visueel element, creëerde Gents een consistent, maar dynamisch visueel universum.

Aan de hand van vier korte tv-commercials vertelt Gents het verhaal van verschillende mensen tijdens belangrijke momenten in hun leven, in en rond de wagen. Van een zomervakantie met het gezin tot een eerste afspraakje. Kijkers volgen hen en hun wagens vanaf de Midas-garage tot hun belangrijke persoonlijke momenten. Zo benadrukt het bureau de rol en het belang van Midas in 10 seconden. De eerste twee verhalen gingen live begin april. De tweede andere verhalen worden in juni uitgerold.

Voor het kleinere scherm maakte Gents een social serie met de naam ‘Op onderhoud met....’. De serie volgt mensen op belangrijke momenten in hun leven. Ze vertellen over de rol van een auto in hun leven en hun bezoek aan Midas. Op een luchtige manier worden de verschillende diensten van Midas voorgesteld door de ogen en noden van échte mensen. Zo wordt rationele informatie aangevuld met emotionele verhalen en wordt plezier toegevoegd in functionele communicatie. Naast de communicatiecampagne wordt ook het interieur van de Midas-garages aangepast aan de nieuwe branding.
Gents Midas
Credits:
Client — Midas Belgium
General Director Midas Belgium
Cédric Harivel
Marketing Communication Manager Midas
Wendy Van Dam
Agency — Gents
CEO & Founding Partner — Leen Van der Mijnsbrugge
Creative Strategy Director — Sander Vanermen
Design Director — Simon Pertz
Account Director — Julie Bataillie
Creative Strategists —Eliza Kowal-Bourgonjon,
Janne Van Robays
Motion Designer —Freek Heyman
Interactive Designers — Jasper Verbeeck, Flor De Pauw, Nathalie Leye
Senior Graphic Designers — Martijn Leenaers
Account Manager — Stefanie Drapier
Account Executive — Ashley Galeyn, Pauline De Rycke
Production — The Breakfast Club
Director — Dimitri Sterkens, Heleen Declercq
Photographer — Jan Opdekamp
Sound — Audiotheque