Gentse Feesten door de ogen van Arteveldehogeschool: “communicatie is een werkpunt”

4schools

Bezoekers van de Gentse Feesten willen het Gentse karakter van de Feesten absoluut bewaren. Dat blijkt uit onderzoek door studenten Event & Project Management en KMO-management van Arteveldehogeschool, in opdracht van de pleinorganisatoren. Voor het eerst krijgen die ook zicht op hoeveel een bezoeker per dag spendeert. Met het oog op vervolgonderzoek sloten Arteveldehogeschool en de Feestenorganisatoren ook een structurele samenwerking af voor de komende jaren.

Met jaarlijks 1,7 miljoen bezoekers zijn de Gentse Feesten een stevig buitenbeentje in ons festivallandschap. Dertien verschillende pleinorganisatoren, het stadsbestuur als coördinator en facilitator, tientallen kleine (cultuur)organisatoren en alle handelaars maken van de Feesten een uniek evenement van tien dagen, gratis voor de bezoeker.

Op vraag van Gentse Organisatoren vzw, de koepelvereniging van de Gentse pleinorganisatoren, zetten twee groepen studenten van Arteveldehogeschool een grootschalige bevraging op bij de bezoekers van de Gentse Feesten. Studenten Event & Project Management brachten onder meer in kaart wie die bezoekers precies zijn, welke programmatie ze volgen en hoeveel ze uitgeven. De studenten KMO-management onderzochten eventuele alternatieve verdienmodellen voor de Feesten. Bij liefst 4.112 respondenten, van wie 68% uit Gent en deelgemeenten, werd gepolst naar tevredenheid en behoeften. De resultaten zijn verwerkt in een mooi rapport.

Daaruit blijkt dat de bezoekers heel tevreden zijn over de organisatie en het aanbod van de Feesten. Liefst 85% geeft aan de Feesten ook in 2025 te bezoeken. “Hun redenen zijn divers,” zegt Ivan Saerens, woordvoerder van de Gentse organisatoren en organisator van het Sint-Baafsplein. “Voor 93% ligt de focus op de muziekoptredens, 77% komt voor de algemene sfeer, 56% duikt het nachtleven in en 52% geeft aan dat ze de straatartiesten belangrijk vinden.” 70% is dan weer tevreden tot zeer tevreden over de herbruikbare bekers, de bereikbaarheid van de Feestenzone en de maatregelen om de veiligheid te bevorderen.

Aandachtspunten

Het onderzoek haalt ook enkele werkpunten aan. Bezoekers informeren zich graag grondig voor ze naar de Feesten komen, maar de communicatie over de programmatie blijkt niet altijd even duidelijk. “Een werkpuntje voor ons als organisatoren,” zegt Saerens. “Ook de kwaliteit van de eet- en drankstanden kan beter, net als de lange wachtrijen en de prijs-kwaliteitsverhouding.”

Daarnaast is er aandacht voor enkele gevoelige thema’s, waaronder de nachtwinkels. Veel bezoekers geven aan dat ze hun drankjes in nachtwinkels kopen, met als voornaamste redenen het prijsverschil, een ruimer aanbod en weinig wachtrijen. Toch consumeert 68% minstens één drankje aan een drankstand op een plein. De onderzoekers stellen in hun aanbevelingen een dialoog en samenwerking voor tussen die sector en de organisatoren. Andere gevoelige aandachtspunten zijn het tekort aan sanitair voor vrouwen en een beter aanbod van niet-alcoholische dranken.

Structurele samenwerking

Ook hoeveel een bezoeker per dag uitgeeft op de Feesten, blijkt nuttige info voor de organisatoren. 23% spendeert minder dan 20 euro, 55% geeft tussen de 20 en 50 euro uit en slechts 22% besteedt meer dan 50 euro. De laatste (open) vraag van het onderzoek polste naar eventuele aanbevelingen of opmerkingen. Opvallend is dat veel bezoekers erop aandringen om het Gentse karakter van de Feesten te bewaren. De Gentse Feesten moeten Gents blijven.

“De focus van het onderzoek was een algemene impressie over de Gentse Feesten,” zegt Saerens tot slot. “De organisatoren en Arteveldehogeschool zijn het erover eens dat een dieper onderzoek naar deelaspecten zeker een meerwaarde heeft, en dat een verdere samenwerking dus een logisch gevolg is. De voornamelijk positieve feedback van de bezoekers verklaart de jaarlijkse massale opkomst. Meer dan 1,7 miljoen bezoekers per jaar moet je verdienen, elk jaar opnieuw. Uit de resultaten blijkt dat we die massale opkomst verdienen. Tegelijk legt het onderzoek een aantal werkpunten bloot voor de organisatoren en de stad. We sloten dan ook een structurele samenwerking af om via diverse onderzoeksopdrachten te focussen op deelaspecten van de Gentse Feesten. Denk aan de programmatie, veiligheid, financiering, diversiteit, mobiliteit, duurzaamheid...”