Gentse politie, Untitled Workers Club en Apollonia gooien vooroordelen overboord

Spoiler alert — De relatie tussen jongeren en de politie is vaak complex. ‘Framed’ is een online serie van acht afleveringen waarin Gentse jongeren en politiemensen elkaar ontmoeten, in dialoog gaan en ervaringen delen over thema’s die hen verbinden. Het resultaat is een reeks vol authentieke verhalen over wat hen bezighoudt, luchtig verpakt, met een goede dosis humor. Het leidt tot soms hilarische en emotionele momenten, maar vooral tot meer wederzijds begrip en respect. In de laatste aflevering zoeken Gentse politiemensen en jongeren samen naar oplossingen. Zo wordt de impact van de serie en de input van de jongeren ook in de straten van Gent voelbaar.
De serie is bedacht en gemaakt door productiehuis Apollonia en Untitled Workers Club, die zich inzetten om organisaties en merken meer inclusief te maken. Enkel door een dialoog op te starten tussen jongeren en de politie en ervaringen te delen over thema’s die hen verbinden en hen bezighouden, komt er meer wederzijds begrip, respect en vertrouwen. En juist dat doet de serie. “We zijn echt trots op het eindresultaat. Even belangrijk voor ons is dat we ook een nazorg-traject hebben voorzien. Zo hebben we de jongeren mediatraining gegeven, zodat ze zich gesterkt voelen bij eventuele reacties van pers en op social media. We hebben ons netwerk van D&I influencers en perscontacten aangesproken en nemen de social conversation van de politie voor onze rekening," zegt Hamza Ouamari, D&I specialist Untitled Workers Club.
Twaalf jongeren uit Gent, die normaal gezien ver weg wensen te blijven van de politie, werden geselecteerd voor ‘Framed’. Bij de casting gaven ze aan dat ze het gevoel hadden dat ze soms extra worden geviseerd door de politie omwille van hun migratieachtergrond, uiterlijke kenmerken of gewoon omdat ze jong zijn. Net deze groep ging een intense interactie aan met de Gentse flikken.“We hebben veel tijd gestoken in de casting en dat loont. Juist door een goede mix van jongeren komt er veel variatie en diepte in de serie. Het is mooi om vast te stellen dat de jongeren en de flikken voor en achter de schermen echt naar elkaar toe zijn gegroeid”, zegt Adil Bouzarmat van Apollonia.
Aan de hand van stellingen (zoals ‘Over the line’), persoonlijke gesprekken over angsten een bezoek aan de politieschool of toffe momenten zoals de ‘combi karaoke’ leerde iedereen elkaar beter kennen. In de loop van de reeks stelden de deelnemers vast dat ze eigenlijk een eenzijdig en ongenuanceerd beeld van “de ander” hadden, waardoor ze erg hard voor elkaar waren.
Praktische informatie
Lancering eerste aflevering: vrijdag 10/06 om 10u. Elke donderdag komt een nieuwe aflevering online op Facebook & Youtube of je kan alles volgen op www.jongerenenpolitie.be of op de sociale media van Politiezone Gent.
Credits
Klant |
Politiezone Gent |
Contactpersoon |
Matto Langeraert |
Agency |
Untitled Workersc |
Productiehuis |
Apollonia |
Regisseur |
Yunes Monjar |
Concept Development |
Adil Bouzarmat & Hamza Ouamari |
Creative producer |
Adil Bouzarmat |
Producer |
Jona Loos |
Productie assistent |
Danny Martis |
DOP |
Toon Persyn |
Cam 2 |
Kevin Tieku |
Sound recorder |
Pierre-Nicolas Schmitt (Sonata Productions) |
Audio post-production |
Pierre-Nicolas Schmitt (Sonata Productions) |
Gaffer |
Olav Verhoeven (Studio Regie) |
Catering |
Shatara Zuidhoek |
Logger |
Dorien Celen |
Editor |
Stijn van Gool |
Marketing |
Hamza Ouamari (Untitled Workers Club) |
Account Executive - VRT en meer lokale media
Wil jij samen een maatschappelijk verschil maken in media? Werk je graag met […]
Accountmanager Creative Partnerships - VRT
Wil jij de juiste partners verbinden met de mooiste projecten voor maximale impact? […]
Sales Accountmanager - VRT
Wil jij samen een maatschappelijk verschil maken in media? Werk je graag met […]
Marketing & Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]