Gericht adverteerden, respect voor privacy?
Afgelopen week kreeg Facebook een tik van het Europese Hof van Justitie: het Amerikaanse Safe Harbor-regime biedt onvoldoende waarborgen voor de bescherming van de persoonsgegevens van Europese burgers en iedere klacht van een Europese burger bij zijn nationale privacycommissie dient door die commissie onderzocht te worden. Ook de Belgische privacycommissie heeft een rechtszaak aangespannen tegen Facebook omdat die een loopje zou nemen met de privacywetgeving door de manier waarop de sociale netwerksite leden maar ook niet-leden heimelijk traceert en gegevens ervan verwerkt. Maar als er zoveel privacy-issues zijn met Amerikaanse giganten als Facebook en Google, waarom heeft adverteren via deze kanalen dan zo’n succes in Europa en zijn er dan geen alternatieven? De Antwerpse spinoff PrediCube zegt dergelijke technologie te hebben ontwikkeld ten behoeve van de uitgevers. "Op basis van het geanonimiseerde surfgedrag op de websites van die uitgevers, wordt voorspeld welke gebruikers geïnteresseerd zijn in een bepaald product," zo luidt het daar.
Via big data technologie wordt in massa’s gegevens (PrediCube spreekt van dagelijkse analyses van 1 miljard datapunten) gezocht naar welke webpagina’s voorspellend zijn voor interesse in de advertentie. Bij een campagne voor Batibouw bleek bijvoorbeeld dat het lezen van een nieuwsbericht over de woonbonus een interesse aanduidt. Logisch, maar soms ligt het minder voor de hand: als je bijvoorbeeld op clickx.be een artikel leest over 'van qwerty naar azerty' wordt voorspeld dat je mogelijk ook naar Batibouw wenst te gaan. De achterliggende redenering is dat dit vermoedelijk expats zijn die net in België zijn komen wonen, en vandaar ook op zoek zijn naar informatie over bouwen of verbouwen. Zoeken naar dergelijke combinaties van voorspellende berichten is manueel niet te doen. De door PrediCube ontwikkelde technologie zoekt automatisch in miljoenen berichten welke voorspellend zijn. PrediCube kan al een mooie lijst voorleggen van een twintigtal grote namen die reeds een campagne via deze technologie uitvoerden, uit de bank-, auto-, energie-, verzekering-, en elektronicasector.
“Op het vlak van bescherming van gegevens bestaat onze politiek uit volgend drieluik,“ legt David Martens uit, co-founder van PrediCube en professor aan de Universiteit Antwerpen. “Allereerst werken wij op basis van een duidelijk cookiebeleid waarbij we enkel data bijhouden van gebruikers die cookies toelaten. Indien de internaut de cookies weigert, of later zijn of haar cookies verwijdert, wordt de persoon niet verder gemonitord. Ten tweede verzamelen wij geen persoonsgegevens, zelfs het IP-adres wordt niet opgeslagen. En hoewel een 'cookie-ID' een willekeurig cijfer is, encrypteren we deze informatie, zodat in het extreme geval waarbij een hacker onze systemen zou kraken, hij niemand kan identificeren of terug vinden in onze data. Ten derde houden wij het opgeslagen surfgedrag maar 60 dagen bij, daarna worden de data automatisch en permanent gewist.“
PrediCube werkt voor de commercialisering samen met Pebble Media en er lopen gesprekken met de enkele grote uitgevers in België om ook via hen deze technologie aan de adverteerders te kunnen aanbieden. Dit jaar nog hoopt PrediCube voldoende kapitaal op te halen om het aanbod uit te breiden naar de verschillende buurlanden: de onderhandelingen met enkele venturecapital-fondsen lopen.