Geschatte leestijd voor dit artikel: 02:05 m

Media / News

Ik ga al sinds mijn hogere studies naar de bibliotheek. Niet zo’n gekke interesse, als u weet dat ik als kind werd ondergedompeld in Robbedoezen, Kuifjes en Pif Gadets. Terwijl mijn vader met zijn neus in De Standaard en De Financieel-Economische Tijd zat, verslond mijn moeder Het Rijk der Vrouw, Dag Allemaal en Rosita. Twee van deze titels wordt intussen geen nieuw leven meer ingeblazen: Kuifje en Rosita. Hoeveel anderen ondergingen niet hetzelfde lot? Denk maar aan Pourquoi-pas (1910-1989 ), Panorama ( 1957- 1997), P-Magazine 2017), Grande (2003-2015), Playboy (1953-2020)… Printmedia komen en gaan. Zo gaat dat in het leven. Want naast die dierbare verloren zieltjes zagen ook enkele innovatieve nichebladen het daglicht: Flow viert vrouwen en hun creativiteit (2009), Wilfried duikt in de politiek (2017), Bahamontes volgt de koers op voet (2013), Trends Style loopt voorop in het luxesegment (2012) en Sirop kijkt met een frisse blik op de provincie Luik (december 2020). Zij vonden hun doelpubliek in een tijd waarin digitaal enige directheid vereist. Wat deze magazines met elkaar gemeen hebben? Content die standhoudt, ver weg van de vergankelijkheid van influencermarketing. Natuurlijk heeft elk van hen zijn eigen recept. Ze verschillen van elkaar, maar zijn wél even multimediaal. De een heeft een schare responsieve fans achter zich, de ander heeft een verslavende webshop opgericht. Wat hen verbindt is een gedeelde passie: allen zijn ze gemaakt door gepassioneerde mensen. Van journalisten tot technische en digitale functies. En de lezers van de bladen, die zijn al even enthousiast. Dus, beste lezer, zelfs al geeft uw iPhone aan oké te zijn met een dagelijkse schermtijd van meer dan twee uur, neem af en toe ook eens de tijd om weg te dromen in een magazine. Onder de duizenden bladen is er zeker een die u kan bekoren. Veel leesplezier.

Philippe Warzée, editor in chief PUB