Gewoon, geniaal sorteren met Bonka Circus en Fost Plus

Crea / News

96% van de Belgen sorteert vaak tot altijd hun afval: sorteren is dan ook normaal geworden. Toch vragen nieuwe regels opnieuw moeite en wil je eventuele sorteermoeheid voorkomen. Het is dus belangrijk om de sorteerreflex en het gemak van de blauwe zak als evidentie naar voren te blijven schuiven, en dat is precies wat de nieuwe campagne van Bonka Circus voor Fost Plus doet.

"Met deze campagne brengen we een ode aan sorteerders en hun sorteergedrag," zegt Jesse Vanophalvens, creatief directeur bij Bonka Circus. "Wat normaal is, maken we terug speciaal. In onze film doen we dat door sorteerders op een voetstuk te zetten en ze om te dopen tot ‘geniale gewoondoeners’. Een eretitel voor zij die sorteren de normaalste zaak ter wereld vinden, net zoals in je zakdoek niezen, rechts op de roltrap staan of een beurtbalkje zetten aan de kassa. Gewoon, en toch geniaal. In out of home is het dan weer de blauwe zak zelf die de show steelt. Geef toe, een zak met privéchauffeur: dat is gewoon geniaal. De hele campagne is overgoten met een typisch Belgisch absurdistisch sausje." De televisiespot werd geproduceerd door productiehuis Producteur Provocateur (Eric Daem), in een regie van André Maat. Verder wordt de campagne ondersteund door video’s op sociale media die inhaken op online trends. Zo maakte de Vlaamse ASMR-ster Nanou tintelende opnames met blikjes en een plastic flesje. In een andere video sorteert een jongeman al dansend blikjes op beats die aan "Cotton-Eye Joe" doen denken. Het eindresultaat is een humoristische campagne met een positieve insteek - een aansporing om met z’n allen te blijven sorteren en het nog beter te doen. Want hoe beter we sorteren, hoe beter we kunnen recycleren, en hoe beter voor de planeet.

 

CREDITS

Klant: Fost Plus

Klant contact: Adriaan Lowet, Valerie Bruyninckx

Creatief Directeur: Jesse Vanophalvens

Creatives: Lennert Vedts, Barbara Dzikanowice, Frederik Van Den Bril, Véronique Vier

Strateeg: Jan Lammens

Client Service Director: Julie Proesmans

Account Manager: Iris Warnants

Design: About Contact (Martijn Mertens)

TV productie: Producteur Provocateur (Eric Daem)

Regisseur: André Maat

Online Video productie: Pelican Street

Fotograaf: Simon Van Rhee

Sound: Bubbles

Media strategy & buying: Space