Volgens een studie die het OIVO uitvoerde in 2011 staat de koopkracht op de derde plaats van de bekommernissen van de Belgen, na de werkloosheidscrisis en de politiek. Behalve de bezorgdheid om zijn portefeuille wil de consument alles tegelijk: kwaliteit, een mooi uiterlijk, vernieuwing, respect voor het milieu... Wie of wat treft schuld?
Marketing- en reclamelui doen er alles aan om ons dromen te verkopen, het is de impliciete belofte van de huidige consumptiemaatschappij. Maar de jacht op steeds lagere prijzen brengt het leefmilieu en het respect voor de arbeidsomstandigheden in Noord en Zuid in het gedrang. Er zijn verenigingen die deze ontsporing aanklagen en trachten te herinneren dat de koopkracht in de eerste plaats een manier is om je burgerzin te tonen.
De termen ‘consument’ en ‘burgerzin’ lijken tegenstrijdig. Want hoe kan je een goede consument zijn in de keuze van je aankopen, en tegelijkertijd respect tonen voor het milieu en sociale aspecten? De burger-consument bestaat echt, hij probeert de fameuze slogan ‘Globaal denken, lokaal handelen’ toe te passen in het dagelijks leven. In onze massaconsumptiemaatschappij, waar eenzelfde product wordt aangeboden door een honderdtal merken, kan die taak moeilijk zijn. De burger-consument handelt niet alleen, er bestaan verantwoordelijke consumentenverenigingen om de mensen te begeleiden bij hun aankoopkeuze, ze organiseren solidaire groepsaankopen.
PR/PA Manager - Recupel
Ben jij dé PR/PA Manager die de stem van Recupel wilt zijn? Wil […]
Head of Digital - Bridgeneers
We zoeken een ervaren digitaal specialist die bruggen kan bouwen tussen klanten en […]
Vacature Accountmanager Nationaal - Lijncom
Lijncom zoekt een dynamische professional voor de nationale verkoop van advertentieruimte op bussen, […]
Creative Director - Impuls Communicatie
Groeien, dat doen we samen. Met ons team, met onze klanten én met […]