GFK kijkt uit naar de zomer

In een online onderzoek uitgevoerd door GfK in 17 landen, beweert meer dan de helft (59 procent) van de mensen dat zij een vakantie verkiezen “waar ik kan ontspannen en het mezelf makkelijk kan maken”. Dit in vergelijking met iets meer dan een derde (35 procent) die “een actieve vakantie waar ze veel dingen kunnen doen of zien” verkiest. Slechts zes procent is niet zeker welk type ze prefereren.
Wereldwijd merkt GfK bijna geen verschil tussen de voorkeuren van mannen en vrouwen. Mannen zijn mogelijks iets luier wat betreft hun vakantiekeuze dan vrouwen – 60 procent van de mannen verkiezen een ontspannende vakantie, tegenover 58 procent van de vrouwen. Maar voor een actieve vakantie staan mannen en vrouwen gelijk met elk 35 procent.
De aanwezigheid van kinderen in het gezin blijkt een beperkte impact te hebben op de vakantievoorkeur van mensen. Voor de gezinnen met kinderen jonger dan zes jaar, of die met kinderen tussen zes en twaalf, heeft net iets minder dan twee derde (62 procent) een voorkeur voor een ontspannende vakantie, en iets meer dan een derde verkiest een actieve vakantie. Voor mensen met tieners in het gezin wordt een ontspannende vakantie iets minder populair, en zakt dit tot 57 procent, terwijl actieve vakanties stijgen tot 39 procent.
Wereldwijd valt het op dat de grootste verschillen te vinden zijn onder de leeftijdsgroepen. Tieners zijn het meest geneigd om een actieve vakantie te kiezen (met 43 procent) en 51 procent dat voor een ontspannende vakantie gaat. De voorkeur voor actieve vakanties daalt geleidelijk naarmate de leeftijdsgroepen toenemen in leeftijd, en eindigt bij de vijftigers en zestigplussers, beiden met net een derde (33 procent) die een voorkeur heeft voor actieve vakanties.
De leeftijdsgroep met de grootste voorkeur voor een ontspannende vakantie zijn echter niet de twee oudste leeftijdsgroepen – het zijn de veertigers met 64 procent die hiervoor kiest. Vergelijk dit met de zestigplussers waarvan 57 procent een ontspannende vakantie verkiest.
Italië (45 procent), Frankrijk (44 procent) en Spanje (43 procent) staan op kop en hebben het hoogste percentage van hun online bevolking dat een actieve vakantie verkiest waarbij ze veel dingen doen en zien. Hier tegenover staan Brazilië (71 procent), Zuid-Korea (66 procent) en Japan (ook 66 procent), die leiden wat betreft het hoogste percentage dat een ontspannende vakantie verkiest waarbij ze het zich makkelijk maken.
Laurence Michael, global lead van travel en hospitality research bij GfK, licht toe: « De waarde van deze bevindingen voor de reissector ligt in het combineren van zelf gerapporteerde data met onze inzichten over reizen, die gebaseerd zijn op live boekingsgegevens van een groeiend aantal verkooppunten. Met deze meerlagige aanpak – begrijpen wat er geboekt wordt en door wie – helpen we zo onze klanten om hun doelgroepsegmentatie op punt te stellen en hun klantenpotentieel te identificeren, zowel op globaal als op landniveau. »
De grote meerderheid (54 procent) van de Belgen verkiest ook een vakantie waarbij ze kunnen ontspannen en het zichzelf makkelijk kunnen maken. Toch kiest ook 38 procent voor een actieve vakantie waarbij ze veel dingen kunnen doen of zien. Belgische mannen blijken ook vaker voor een actieve vakantie te kiezen dan vrouwen (41 procent mannen tegenover 35 procent vrouwen). 55 procent van de vrouwen en 53 procent van de mannen in België opteren toch voor een ontspannende vakantie. Twintigers geven zelfs de voorkeur aan actieve vakanties (50 procent) in vergelijking met 48 procent van hen die liever op een ontspannende vakantie vertrekt. Maar liefst 61 procent van zowel de dertigers als de veertigers verkiest een ontspannende vakantie.
Bovendien zijn actieve vakanties het meest populair bij gezinnen zonder kinderen (of kinderen die al het huis uit zijn): 40 procent van hen kiest voor deze soort vakantie, hoewel de meerderheid (51 procent) zich toch nog het liefst van al gewoon ontspant op vakantie. Gezinnen met kinderen jonger dan 6 jaar kiezen overduidelijk voor een ontspannende vakantie (65 procent).
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]
Account Manager - RMB
Wij zijn op zoek naar een Account Manager Wij zoeken een Account Manager […]