GfK springt op de fiets

Foto Nick Nuyens

Marketing / News / Research

Foto Nick Nuyens

© Diego Franssens

GfK voert onderzoek over de Belgische wielersport over het algemeen en de Napoleon Games Cycling Cup in het bijzonder. Het analyseert de impact van sponsoring op tv, radio, sociale media, online en in print. De nieuwe Napoleon Games Cycling Cup zijn een initiatief van Pro Cycling Events, met ex-wielrenner Nick Nuyens als een van de drijvende krachten. De tien wielerwedstrijden, die kijkers live op VTM en de RTBF kunnen volgen, zijn verspreid over het seizoen en vinden veelal plaats in de aanloop naar de klassiekers, de kampioenschappen en de grote rondes. Andere partners die op de fiets zijn gesprongen, zijn Eurosport, Het Nieuwsblad en La Dernière Heure. De eerste wedstrijd, de Grote Prijs Samyn, werd op woensdag 2 maart gereden.
Pro Cycling Events doet een beroep op GfK om onderzoek te voeren naar het wielergebeuren, de fans en de sponsorimpact in België. Het onderzoeksbureau moet de Cup, die van maart tot oktober loopt, de Belgische fans van het wielrennen een gezicht geven. De onderzoeksresultaten moeten tonen wie de typische wielerfan is, hoe zich dit uit, welke wielerevenementen de fans kennen en volgen en welke media zij deze consumeren. GfK een stap moet voorts nagaan wat de toekomstige kansen zijn: welke wielerevenementen willen fans op tv bekijken, welke voordelen zoeken zij en welke sponsoringkansen en zijn er nog? Er zal ook een  diepgaande analyse van de sponsoring gebeuren. Alle tv-, radio-, print-, online- en social media-exposure van de sponsors wordt gemonitord.