Gimv en Top Brands eten Ellis Gourmet Burger

Communication / News / Retail

ellisGimv verwerft samen met Top Brands een meerderheidsbelang in het snelgroeiende Ellis Gourmet Burger, de trendy restaurantketen voor de premiumhamburgermaaltijd. De ambitie is om vanuit een sterk merkconcept te groeien, door een verdere professionalisering en expansie in België, Nederland en Frankrijk. Medeoprichter en CEO Thierry Canetta blijft aan het roer van het bedrijf. Hij herinvesteert ook een aanzienlijk deel en behoudt een minderheidsbelang.
Ellis werd opgericht in 2011 met als missie de zoektocht naar de perfecte hamburger gekoppeld aan een kwalitatieve restaurantbeleving. Ellis Gourmet Burger gebruikt premiumproducten afkomstig van voornamelijk lokale topleveranciers (zoals Dierendonck) en werkt ook samen met gerenommeerde sterrenchefs voor de ontwikkeling van zijn gerechten. Door een restaurantervaring aan te bieden tegen een betaalbare prijs, trekt Ellis Gourmet Burger een voortrekkersrol in de tendens van fast casual in België en de buurlanden. Achter de schermen focust Ellis op operationele efficiëntie door intensieve kwaliteitscontroles én bewaakt het de consistentie van de kwaliteit en ervaring over de verschillende restaurants heen.
Vanuit dit sterke concept is Ellis uitgegroeid tot een gereputeerde keten in het gourmet hamburgersegment in België, met 25 restaurants verspreid over België, Nederland en Frankrijk. Het bedrijf realiseert met 270 medewerkers een omzet van EUR 24 miljoen (2017). De komende jaren wil Ellis vanuit zijn unieke merkpositionering verder uitgroeien tot dé toonaangevende speler in zowel België, Nederland als Frankrijk. In België geniet Ellis Gourmet Burger al aanzienlijke naambekendheid en is er een duidelijk plan voor verdere expansie. In Nederland en Frankrijk, waar de eerste stappen gezet zijn, is er een enorm potentieel voor een concept zoals Ellis Gourmet Burger, zij het steeds met lokale accenten. Ook de verdere professionalisering van de organisatie – onder meer op het vlak van sales en marketing – maakt deel uit van het groeiplan.
Het management vond in Top Brands en Gimv twee Belgische investeerders met complementaire expertise. Top Brands heeft de masterfranchise van Pizza Hut en Boulangerie Paul in België, en is tevens eigenaar van het hippe Wasbar-concept. Top Brands heeft een bewezen trackrecord in het uitrollen van fast casual concepten in België en de omliggende landen. Het telt vandaag 125 vestigingen en is daarmee een van de grotere spelers in België. Gimv’s complementaire ervaring met veranderende consumentengewoontes, innovatie en digitalisering, o.a. in de voedingssector, vormt hiermee een meerwaarde. Thierry Canetta, CEO van Ellis Gourmet Burger over deze transactie: “Deze samenwerking zal Ellis Gourmet Burger de kans geven om de zoektocht naar de perfecte hamburger nog meer gedreven verder te zetten. De kennis van Top Brands om concepten uit te rollen gekoppeld aan het strategisch inzicht van Gimv zal van Ellis Gourmet Burger een nog sterker merk en toonaangevend Belgisch exportproduct maken.”
 
De transactie is onderworpen aan de gebruikelijke voorwaarden, inclusief goedkeuring door de mededingingsautoriteiten. Er werden trouwens geen financiële details over de transactie bekendgemaakt.